Kutilské hypermarkety chtějí do menších měst
Kutilské hypermarkety už nezápasí o podíl na trhu jen v českých velkoměstech, ale začínají se již zaměřovat i na menší města okresního formátu.
“Budeme expandovat i do měst kolem padesáti tisíc obyvatel a více,” potvrdil tento trend generální ředitel OBI Karel Slepicka. Podle něj firma již v Česku vlastní 12 prodejen a další čtyři má ve franšízingu. Kolik dalších OBI se ještě postaví, však neuvedl.
Velký konkurent OBI, firma Baumax, již letos otevřel hypermarket v Kladně a připravuje projekty na centra v Přerově a v Táboře. “Cílem je vytvořit síť, která by rozdělila území republiky na spádové oblasti do 100 kilometrů,” prozradila mluvčí firmy Jana Čižmárová. Podle Slepicky z OBI se tyto hypermarkety však stavějí pro území od třiceti do padesáti kilometrů.
“Náš podíl na tuzemském trhu dosáhl 34 procent a podíl na obratu mezi řetězci stejného zaměření 20 procent,” řekl ředitel Baumaxu ČR Ludwig Soukup. Dodal, že aby si firma tento podíl proti konkurenci udržela, hodlá až do roku 2007 rozšiřovat svoji obchodní síť o tři nové prodejny ročně.
Baumax chce v celé východní Evropě zdvojnásobit počet svých prodejen na sto, což by mělo představovat investici 200 miliónů eur. Společnost loni v Česku zvýšila tržby o šest procent na 5,3 miliardy korun. Na expanzi pomýšlí i Hornbach se svými celkem čtyřmi obchody v Praze, Brně a Ostravě. Tato německá společnost své plány, stejně jako Bauhaus utajuje.
“Konkrétní čísla naše společnost neposkytuje médiím,” řekl marketingový pracovník Bauhausu Tomáš Hanzlík, jenž odmítl bližší informace o strategických plánech firmy poskytnout. “Expanze řetězců bude znamenat existenční problémy pro ty maloobchodníky, kteří v menších městech dosud prodávají jejich sortiment,” míní šéf českého výrobce sekaček Vari Jiří Belinger. Podle něj to ale neubere na růstových šancích pro specializované prodejce, kteří prodávají značkové zboží například z firem Husquarna, Still, NTD či Honda.
“Zákazníci stále více dávají přednost značkovým výrobkům s delší životností, které raději nakupují u odborného specialisty,” říká nezávislý odborník Jiří Tůma. Trh se zahradní technikou představuje v Česku odhadem roční tržby čtyři miliardy korun. Vedle čtyř největších hobbymarketů v Česku působí necelá desítka malých značkových firem, které v objemu od 50 do 100 miliónů korun ročně trh doplňují.
Hospodářské noviny, 3.4.2003, autor: Jan Činčura