Irácká válka zpomaluje oživování světového reklamního trhu
Irácká válka zpomaluje oživování světového reklamního trhu. Konflikt na Blízkém východě zhoršil výhled zejména Evropě.
Přesto přetrvávají naděje, že trh reklamy v letošním roce vykáže mírný růst díky vzestupu ve Spojených státech. Uvedla to odvětvová prognostická agentura Zenith Optimedia.
Díky její předpovědi v pondělí rostly akcie reklamních společností po celé Evropě. V růstu jim pomáhá i pocit investorů, že irácká válka vstupuje do poslední fáze.
Nejvyšší zisky nabraly emise francouzských reklamních agentur Publicis a Havas, které v posledních dnech utrpěly ztráty. Posílily o více než deset procent díky tomu, že velkou část svého podnikání mají ve Spojených státech.
Tržby za reklamu se na sedmi největších trzích světa letos zvýší o 1,5 procenta, odhaduje Zenith Optimedia. Původní odhad ale počítal s růstem o 1,8 procenta. Růstovou předpověď pro Evropu agentura snížila na 0,4 procentního bodu z dřívějších 1,8 procenta. Spojených státům ale výhled zlepšila na růst o 2,2 procenta z původních 1,9 procenta.
“Pro letošní rok očekáváme, že výdaje za reklamu v České republice vzrostou o 3,9 procenta na 16,34 miliardy korun,” řekl ČTK marketingový ředitel mediální agentury ARBOmedia Štěpán Wolde. Podle něj se válka v Iráku na tuzemském reklamním trhu dosud výrazně neprojevila. Odhad růstu proto agentura zatím nemění.
Zadavatelé reklam kvůli irácké válce omezili výdaje. Někteří analytici ale odhadují, že se zrušené a odložené zakázky vrátí na trh, jakmile irácký konflikt skončí. Před válkou se očekávalo, že reklamní průmysl letos ukáže náznak oživení, většina předpovědí v současnosti počítá s tím, že na stabilní růst si sektor bude muset počkat do příštího roku, napsala agentura Reuters.
-čtk-