Hrozí firmám bojkoty spotřebitelů?!

28. 4. 2003 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Válka v Iráku vzbudila u spotřebitelů negativní reakce na americké a britské zboží. Američané zase odmítají nakupovat německé a francouzské výrobky.

Podle nejnovějšího průzkumu realizovaného pro Weber Shandwick čelí Spojené státy a Velká Británie hrozbě ztráty miliard dolarů z evropského odbytu kvůli antipatii způsobené jejich rolí v irácké válce.
Z  průzkumu uskutečněného ve Francii, v Německu a ve Velké Británii vyplývá, že spotřebitelé hrozí bojkotem amerického a britského zboží.

Francie — nejvíce antipatie
Na otázku, zda kvůli roli Spojených států ve válce v Iráku budou nakupovat americké výrobky více či méně, odpovědělo 17 % francouzských spotřebitelů, že nákup amerických výrobků je u nich nyní méně pravděpodobný. Větší pravděpodobnost uvedlo pouhé 1 % dotázaných Francouzů. Na stejnou otázku týkající se britského zboží konstatovalo menší pravděpodobnost nákupu 11 % francouzských spotřebitelů, zatímco 1 % se vyjádřilo ve smyslu větší pravděpodobnosti.
V Německu představoval podíl respondentů, kteří zřejmě americké zboží nakupovat nebudou, 13 % oproti 9 % respondentů, kteří zmínili větší pravděpodobnost nákupu. Menší pravděpodobnost nákupu britského zboží vyjádřilo 10 % německých spotřebitelů ve srovnání se 7 % respondentů, kteří uvedli větší pravděpodobnost.

Britští spotřebitelé se připojili
Ačkoli byla britská vláda zapojena do vedení irácké války, sdílejí protiamerickou náladu do určité míry i britští spotřebitelé. 11 % britských spotřebitelů uvedlo, že kvůli roli Spojených států ve válce budou americké výrobky nakupovat asi méně. Pro větší pravděpodobnost nákupu amerického zboží se vyslovila pouhá 4 % dotázaných.
Zajímavé je, že ve Velké Británii byl také jako v jediné ze tří dotazovaných zemí zaznamenán čistý nárůst všeobecné ochoty zboží bojkotovat. 39 % britských spotřebitelů je připraveno mnohem pravděpodobněji než před pěti lety bojkotovat některé zboží, aby názorně poukázali na určitý problém — třeba na válku v Iráku, zneužívání dětské práce nebo na určitý ekologický problém. 29 % britských spotřebitelů naopak uvedlo, že bojkot zboží je u nich méně pravděpodobný než před pěti lety.
Ve Francii by s větší pravděpodobností než před pěti lety bojkotovalo zboží 32 % respondentů oproti 35 % těch, kteří vyjádřili menší ochotu. V Německu činí podíl těch ochotnějších k méně ochotným 28 % ku 56 %.
Z průzkumu také vyplývá, že dohromady 1/3 všech obyvatel Francie, Německa a Velké Británie je nyní připravena využívat bojkot a další ekonomické prostředky jako způsob vyjádření vlastního názoru.
Američané s bojkoty neotálejí
Více než jeden ze tří Američanů bude pravděpodobně méně nakupovat francouzské a německé produkty, a to z důvodu nedostatečné podpory Spojených států v irácké válce ze strany těchto zemí. V průzkumu uvedlo 43 % Američanů, že postoj Francie v průběhu konfiktu měl za následek menší frekvenci nákupu francouzských produktů. Dokonce 29 % z těchto respondentů potvrdilo, že u nich existuje velká pravděpodobnost, že francouzské zboží nakupovat nebudou. Co se týká zboží z Německa, vyjádřilo se 36 % Američanů, že je spíše nakupovat nebudou. U 22 % z nich je pravděpodobnost nenakupovat německé zboží velká.
Průzkum zpracovala pro agenturu Weber Shandwick společnost KRC Research, která v každé ze zmíněných zemí (Velká Británie, Francie, Německo a Spojené Státy) provedla od 11. do 17. dubna (tedy po ukončení poslední fáze války) telefonický průzkum mezi 1000 respondentů.
Radana Čechová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.