High-technologie dobývá supermarkety

29. 4. 2003 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Jak by mohlo vypadat nakupování v blízké budoucnosti, si včera vyzkoušela modelka Claudia Schifferová, první zákaznice nejnovějšího supermarketu v malém městě Rheinberg nedaleko německého Düsseldorfu.
Metro, pátý největší obchodní koncern světa, tam otevřel obchod využívající špičkovou high-technologii.
Dnes zřejmě nejmodernější prodejna na kontinentu je vybavená převratnými novinkami. Zákazník tu nakupuje prostřednictvím počítače připevněného na vozík. Počítač jej pozná podle klientské karty a na základě uloženého seznamu posledního nákupu mu doporučí nákup nového zboží. Pokud se nakupující sám nezorientuje, při hledání másla či mouky mu pomůže integrovaný navigační systém. Při vážení ovoce a zeleniny zákazníkovi poslouží elektronická optická váha, která sama rozpozná o jaký druh jde.
Na techniku jsou spotřebitelé odkázani také při placení, kdy na pokladnách sami naskenují zboží a zaplatí jej hotově či kartou v automatu. Na vše pro jistotu dohlíží pomocný personál.
Kdy se obchod, který je zatím v období testování, stane běžným, je zatím nejasné. Šéf společnosti Metro Hans-Joachim Körber míní, že by se testované technologie mohly stát standardem do pěti až deseti let. „O tom, jak se technologie prosadí, rozhodne to, jak je přijmou zákazníci,“ řekl Körber.
Pro spotřebitele by nový model obchodu měl poskytnout především pohodlnější a rychlejší nákup.
„Přijde mi skvělé, když nemusím čekat. Fronty u pokladny nesnáším,“ uvedla Schifferová.
Užitek však prodejna přináší i provozovateli, který dokáže lépe sledovat stav zboží v obchodě a podle potřeby ho optimálně doplňovat.
Podobné koncepty se však zatím u konkurence neuchytily, jako například u společnosti Tengelmann, jež provozuje prodejny Plus. Zákazníkům se totiž skenování zboží zdálo příliš náročné.
Hospodářské noviny, 29.4.2003, autor: Barbara Bublíková

  • Budoucnost maloobchodu: zákazník se stává pokladním

  • Redakce MAM

    Další zajímavé čtení