Českému pivovarnictví se loni dařilo
Pivovary v České republice loni vyrobily 18,178 milionu hektolitrů piva, což bylo o 1,5 procenta více než v roce 2001. Informoval o tom Český svaz pivovarů a sladoven. Českému pivu se dařilo zejména v zahraničí, kam směřovalo 1,975 milionu hektolitrů pěnivého moku, což byl meziroční nárůst téměř o 6,5 procenta.
Loňskými výsledky zamíchaly podle předsedy svazu Jana Veselého srpnové povodně, protože do konce července byl nárůst výstavu piva čtyřprocentní. Propad nastal v srpnu, kdy byl hlavní problém s dodávkou piva po poničené infrastruktuře, dodal.
Téměř 61,6 procenta loňského výstavu tvořila výčepní piva, což bylo prakticky stejně jako předloni. Skoro čtyřprocentní nárůst zaznamenala výroba ležáků, jejichž podíl stoupl na 34,2 procenta. České pivo se stále více stáčí do sudů (loni téměř 52 procent). Naopak méně piva bylo stáčeno do lahví, a to 43,5 procenta oproti 46,7 procenta o rok dříve.
Největším pivovarem byl Plzeňský Prazdroj s výstavem přesahujícím 5,2 milionu hektolitrů. Za ním následoval Radegast ze skupiny Plzeňského Prazdroje s více než 2,1 milionu hektolitru, Staropramen ze skupiny Pražské pivovary s 1,25 milionu hektolitru a Budvar. Pivo se v ČR vaří ve 49 průmyslových pivovarech, lidé si přitom mohou vybrat ze 331 značek. Vedle toho v ČR působí dalších 21 restauračních minipivovarů.
Zatímco podíl českého piva na celosvětové výrobě činil 1,25 procenta, podíl jeho exportu představoval 3,5 procenta. “Pivovarnictví je v ČR typický vývozní průmysl,” podotkl Veselý. Největšími vývozci piva byly Plzeňský Prazdroj, Budějovický Budvar a Pražské pivovary, jejíchž celkový podíl na exportu převýšil čtyři pětiny.
Největším odběratelem českého piva bylo tradičně Německo s více než 31 procenty, na druhém místě zůstalo přes pětiprocentní propad se 17,2 procenty Slovensko, třetí byla Velká Británie s necelými 11 procenty. Nejvíce se zvýšil vývoz do SRN, USA a Japonska. Ležáků se loni vyvezlo přes 1,6 milionu hektolitrů, naopak klesl export výčepních piv.
Tržby za prodej piva na českém trhu v minulém roce činily podle Veselého kolem 48 miliard korun. Dovoz se pohyboval mezi jedním až dvěma procenty celkové spotřeby piva. Jasně největší podíl na tom má slovenský Zlatý bažant. Nejrozšířenější značkou piva v ČR je Gambrinus, poznamenal Veselý.
V roce 2002 se v ČR vyrobilo přes 452.247 tun sladu, tedy téměř o čtyři procenta více než předloni. Export sladu dosáhl 179.000 tun, což bylo 40 procent celkové produkce a znamenalo 43procentní meziroční nárůst. Nejvíce sladu vyrobila sladovna Plzeňského Prazdroje, dále sladovny Malterie soufflet Kroměříž a sladovna Hodonice. Nejvíce sladu bylo vyvezeno do Polska, Ruska, na Kubu, do Thajska a SRN.
-čtk-