České televizi klesly výnosy z reklam

10. 4. 2003 15:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Lenka Soal: Můj sen? Naprosto „POSfree“ s maximálním dopadem

Udržitelnost mi musí dávat smysl a mít hmatatelný dopad, říká Lenka Soal, která se stará o shopper marketing značky Purina.

Reklama
SDG

České televizi za první čtvrtletí klesly výnosy z prodeje reklamního času o 74 milionů korun na 235 milionů Kč. To představuje asi tři procenta celkových očekávaných reklamních příjmů.
Prozatímní ředitel ČT Petr Klimeš řekl, že hlavním důvodem poklesu je monopolizace na trhu televizní reklamy, zhruba sedmiprocentní snížení výdajů inzerentů na reklamu a její regulace.
Televize Nova podle Klimeše získává 65 procent výdajů inzerentů za televizní reklamu, ačkoli její sledovanost je 45 procent. Sledovanost ČT je 30 procent, ale její podíl na celkových výnosech z televizní reklamy činí asi 13 procent. Zbylých zhruba 22 procent reklamního trhu má televize Prima. ČT loni za reklamu utržila necelou miliardu korun, zatímco Nova 4,4 miliardy Kč a Prima podle odhadů 1,6 miliardy korun Kč.
Podíl ČT na reklamním trhu je dán regulací. ČT totiž podle Klimeše může prodávat jen jedno procento svého vysílacího času k reklamním účelům, kdežto komerční televize nabízejí 15 procent. V hodině může ČT vysílat šest minut reklamy, zatímco komerční televize 12 minut. Pokles reklamního limitu ČT ze tří procent na jedno v roce 1995 měl být dočasný a měl komerčním subjektům umožnit rozvoj. V současnosti však již komerční televize podobnou ochranu nepotřebují, řekl Klimeš.
Čtvrtletní výsledky ČT podle něj ukázaly, že reklamní limity jsou na českém trhu nastaveny špatně, umožňují deformaci trhu a dávají prostor pro zneužívání dominantního postavení. Nízký reklamní limit na ČT poškozuje také zadavatele reklamy, protože komplikuje efektivní oslovení některých cílových skupin, které se dívají více na ČT, uvedl.
Zvýšení limitu zpět na tři procenta, jak navrhuje vláda, by snížilo tlak na další periodické zvyšování koncesionářských poplatků a zvýšilo by konkurenci na trhu a televizní reklamou.
Podle Klimeše není pravda, že domácnosti platí na veřejnoprávní televizi výrazně víc peněz než na komerční televize. Za Novu a Primu totiž průměrná domácnost zaplatí v ceně zboží, které je na komerčních televizích inzerováno, měsíčně 132 korun. Za ČT v koncesionářském poplatku a v ceně inzerovaného zboží zaplatí 95 korun.
Loni ČT podle předběžných výsledků vykázala ztrátu asi 356 milionů korun při celkových výnosech 4,3 miliardy korun. Televize Nova měla příjmy na úrovni 4,6 miliardy a zisk 1,8 miliardy korun.
-čtk-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.