Češi utratili loni za květiny sedm miliard
Češi utrácejí za květiny rok od roku více peněz. Loni na jejich nákup vynaložili přes 6,9 miliardy korun. To je téměř 2,5krát více než v roce 1994. Podle tajemnice Svazu květinářů a floristů Marcely Sabelové se poptávka po květinách zvyšuje zejména kvůli většímu zájmu o kulturu bydlení i pracovišť, rozšíření sortimentu včetně dovozu a preference okrasných zahrad na úkor užitkových.
“Lze předpokládat, že pozitivní trend růstu prodeje bude pokračovat i dalších letech,” soudí Sabelová.
Na zvýšené spotřebě se především na jaře
podílí prodej balkónových a záhonových květin. Stoupající tendenci zaznamenávají kvetoucí hrnkové květiny, naopak podíl hrnkových květin ozdobných listem na trhu pozvolna klesá. Z řezaných se těší největší přízni růže, karafiáty a gerbery.
V posledních šesti letech stoupá domácí produkce květin, která se loni proti roku 1996 více než zdvojnásobila zhruba na 1,32 miliardy korun. Každoročně se však zvyšuje také dovoz a v zahraničním obchodě s okrasnými rostlinami tak vykazuje Česko stále hlubší schodek. Zatímco dodávky ze zahraničí včetně nákladů dovozu a odhadu nelegálních importů loni činily přibližně 2,06 miliardy korun, export se pohyboval kolem 136 milionů korun. Dovozy pochází z převážné většiny z Nizozemska.
Ceny květin závisí na druhu a i jejich kolísání je druhovou záležitostí. U řezaných květin, například růží, gerber či karafiátů, bývají ceny nejvyšší v zimních měsících.
Mezi prodejně nejsilnější období patří Dušičky, Vánoce, Velikonoce, Valentýn, Den matek a významné jmeniny jako Marie, Anna či Josef.
V České republice je zhruba 2000 maloobchodních prodejen květin, což je podle Sabelové relativně hustá síť. V poslední době nabývají na významu obraty dosahované řetězci, jako jsou například OBI, Baumax nebo Hornbach. Jejich podíl na prodejích je asi 30 až 40 procent.
Pokud jde o bilanci obchodu, z necelých sedmi loňských miliard představovaly 3,69 miliardy korun náklady distribuce, marže maloobchodu a DPH.
-čtk-