Časopisy se stávají globálnějšími

22. 4. 2003 09:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prezident Mezinárodní federace periodického tisku (FIPP) Donald D. Kummerfeld navštívil v minulém týdnu Prahu. V krátkém setkání s novináři a zástupci vydavatelství hovořil o současném postavení časopisů a o jejich budoucím vývoji. Našemu časopisu odpověděl na několik otázek.

Jaké trendy na magazínovém trhu ve světě nyní pozorujete?
Co se týče obsahu, lze pozorovat velký nárůst ve specializovaných magazínech, které míří na úzké cílové skupiny, jako jsou různé hudební a sportovní časopisy, zvláště časopisy o golfu. Časopisy nyní díky novým technologiím dokážou vytvářet relativně malá čtenářská publika, přitom jsou stále schopné oslovit čtenáře, přilákat inzerenty a pracovat tak operativně. Již není třeba mít početně velké čtenářské obce a už nejde ani tak o to, oslovit čtenáře rozdělené podle věku nebo pohlaví, ale podle toho, co je zajímá, podle jejich životního stylu. Technologie toto umožňuje a čtenáři si to přejí. Velmi důležitá je zde však efektivní distribuce, což je problém, který se týká většiny světových zemí.

Hovoříte o specializaci. Jak tedy vidíte budoucnost konzumních časopisů na straně jedné a odborných (B2B) časopisů na straně druhé?
Domnívám se, že nelze určit přesnou hranici mezi konzumními časopisy a B2B časopisy. Např. počítačové tituly lze zařadit do obou kategorií. Řekl bych ale, že klasické B2B časopisy se stávají velmi multimediálními, že se snaží nalézt jednu z cest pro komunikaci. Např. ve Spojených státech změnili název asociace, která zastupuje B2B časopisy, z American Business Press na American Business Media. Časopisy jsou totiž v této sféře komunikace pouze jedním z několika prostředků k oslovení klientů, ani nepoužívám termínu čtenáři. B2B časopisy tak doplňují další komunikační kanály vhodné pro tuto cílovou skupinu – konference, internet, direct mail. Trendem je podle mého to, že se B2B časopisy stávají multimediálními.

Domníváte se, že proces konsolidace, kterého jsme v uplynulých letech svědky, se již zastavil, nebo že bude dále pokračovat?
Konsolidace je podle mého názoru neustále pokračující proces. Jednotlivci, kteří mají nové nápady, vytvářejí nové obsahové koncepty, jsou těmi, kteří umožňují, aby nové časopisy vznikaly. Přestože čtyři z pěti nových projektů zaniknou, tak ty, které přežijí, jsou většinou začleněny do velkých společností. Často slýchám otázku, jak je možné, že v zemích, jako je Polsko nebo Česká republika, operují největší vydavatelské skupiny. Skutečnost je taková, že jednotlivci zakládají časopisy, které pokud jsou úspěšné, nakonec pohltí velké firmy. Myslím, že model malých společností, které časopisy v podstatě vytvářejí, aby je pak velkým vydavatelům prodali, bude pokračovat. Velké firmy totiž podle mě nejsou tak dobré v iniciaci nových projektů, protože neriskují, spíše kalkulují. Na tom ale není nic špatného.

Často slýcháme, že přítomnost zahraničních investorů je pro místní trh škodlivá. Co si o tom myslíte?
Měly by být stanoveny limity pro zahraniční investory?
Ne, neměly. Chytří zahraniční investoři se vám nebudou snažit diktovat, jaké obsahy máte vytvářet. Zmiňoval jsem, že v průměru 50 až 75 % obsahu vzniká lokálně. Navíc zahraniční firmy využívají zdejší pracovní síly, nenajímají si Němce nebo Holanďany, aby pro ně pracovali. Tyto společnosti tak řídí místní management, redaktoři jsou také místní a zahraniční vlastníci se nesnaží vnutit vám svá stanoviska, co a jak by se mělo psát. Tento vývoj je dán historicky, protože zahraniční firmy měly peníze na to, aby zde mohly investovat. Je možné, že za takových 20 let to bude český kapitál, který se objeví v jiných zemích.

Jaká je podle vás budoucnost českého časopiseckého trhu?
Velmi dobrá. Když jsem tu byl před 12 lety, bylo tu velmi málo časopisů. Dnes je váš magazínový trh plně vyvinut jako jinde v Evropě, a to jste dokázali za pouhých 12 let. Vaše ekonomika se také zlepšuje a jste jako národ velmi kreativní, což je pro vznik časopisů podstatné. Myslím, že máte nejen v časopisech, ale v médiích obecně před sebou dobrou budoucnost.

Přesto, je něco, co českému magazínovému trhu chybí, nebo kde má rezervy?
Váš trh je relativně malý a nemyslím si, že byste měli nějaké zásadní nevýhody oproti velkým časopiseckým trhům. Časopisy jsou jako celek otevřenější a přívětivější k menším trhům než třeba televize nebo noviny. Ty vyžadují velké počáteční investice, kdežto začít vydávat časopisy je snazší. A to je dobře, protože tak se mohou i v malých zemích, jako je Česká republika, formovat vyspělé a plně rozvinuté trhy.
-Martina Vojtěchovská-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.