Ahold se vzdává Latinské Ameriky
Nizozemský maloobchodní řetězec Ahold má v úmyslu zcela opustit své aktivity v Latinské Americe a zaměřit se na snížení dluhu.
Firma byla k tomuto kroku částečně donucena vnějšími okolnostmi, protože před měsícem vyšly najevo účetní nesrovnalosti v americké divizi U.S. Foodservice.
Ahold, který je maloobchodní jedničkou na českém trhu, opustí aktivity v Brazílii, Argentině, Peru a Paraguayi. Firma působí i v Chile, tam už ale o prodeji jednat začala. Analytici odhadují, že prodejem těchto aktiv může Ahold získat přibližně půl miliardy eur.
Ahold v Latinské Americe doplatil hlavně na finanční krizi v řadě zemí, kde vedla k výraznému znehodnocení národních měn. Z větší části se ale na krachu firmy v této části světa podílí její účetní nesrovnalosti. Pozorovatelé však rozhodnutí řetězce hodnotí velmi kladně, podotýká agentura Reuters.
“To je pozitivní vývoj. Jižní Amerika doposud Aholdu působila jen problémy,” uvedl manažer investiční společnosti Eureffect Florian van Laar. Kromě Chile řetězec zatím o prodeji aktivit v jiných latinskoamerických zemích nejedná, některé podniky už ale zájem o jeho aktivity projevily.
Ahold je třetí největší maloobchodní společností na světě, hned za americkou firmou Wal-Mart Stores a francouzskou skupinou Carrefour. V současné době řetězec vyšetřují americké regulační orgány a prokuratura.
Ahold působí i v České republice, kde vystupuje pod značkami Albert a Hypernova. S loňskými tržbami kolem 32 miliard korun je největší tuzemskou maloobchodní sítí. Analytici nevylučují, že se Ahold vedle Latinské Ameriky vzdá i některých aktivit v Asii nebo v zemích střední Evropy. V úvahu připadá i Španělsko.
-čtk-