Výdaje inzerentů do médií letos zpomalí růst
Výdaje inzerentů na nákup reklamního prostoru v médiích letos zřejmě zpomalí tempo růstu na 3,8 procenta. Společnost ArboMedia očekává, že zadavatelé reklamy utratí 16,34 miliardy korun, tvrdí ředitel marketingu firmy Štěpán Wolde.
Loni podle odhadů ArboMedia dosáhly výdaje inzerentů do médií 15,72 miliardy korun a meziročně tak rostly o 4,2 procenta.
Zadavatele již loni negativně ovlivňovalo napětí na evropských mediálních trzích a zeslabení výkonnosti české ekonomiky. Výdaje tak byly začátkem roku opatrné. Inzerenti se podle Woldeho začali vracet v létě, koncem roku však i vlivem povodní opět výdaje snížili. Nervozita a citlivost na vývoj ekonomiky bude trvat i letos. Navíc v letošním roce nebudou žádné významné sportovní události, které na sebe vážou reklamní výdaje.
Největší podíl investic získají televize a to 7,82 miliardy korun. Televize také z klasických médií zaznamenají stejně jako loni největší nárůst přímjmů od inzerentů a to 5,7 procenta. Důvodem je podle Woldeho fakt, že komerční televize získávají díky své silné pozici rozpočty, které zadavatelé původně směřovali do jiných médií například do tisku.
Tempo růstu výdajů do tištěných médií zpomalí na dvě procenta. ArboMedia očekává, že periodika získají od zadavatelů reklamy 5,865 miliardy korun proti loňským 5,75 miliardy korun.
Rádia by mohla růst o 1,4 procenta na 1,065 miliardy korun. Podle ředitele ArboMedia Michaela Richtera je klesající podíl rozhlasu na výdajích do médií zajímavý. V době celkové stagnace výdajů inzerentů totiž obvykle rádio jako relativně levné, velmi dostupné a rychlé médium roste.
Internet je stále na vzestupné křivce, přestože koncem roku měl již 2,75 milionu uživatelů. Výdaje inzerentů na reklamu na internetu proto rostou nejrychleji a v letošním roce by mohly dosáhnout 230 milionů korun, což by znamenalo meziroční nárůst o 21,1 procenta. Venkovní reklama by mohla růst o 2,3 procenta na 1,125 miliardy korun.
-čtk-