Na trhu s pohonnými hmotami stále figuruje řada čerpadel, která kvůli nedodržování ekologických norem brzy zaniknou.
Počet čerpacích stanic v tuzemsku roste. Česko se tak v oboru pomalu dostává na úroveň sousedních zemí, kde ale benzínových pump již řadu let kvůli nasycenosti trhu ubývá. Odborníci proto očekávají, že zvyšování počtu čerpadel je jen přechodné.
Z údajů České asociace petrochemického průmyslu a obchodu, která dění na trhu pohonných hmot sleduje, vyplývá, že v druhé polovině loňského roku přibylo na českém území osmdesát čerpadel, jejich počet na konci prosince činil 2065. Mezi ně se ale nepočítají takzvané areálové či dvorové stanice, například v objektech bývalých JZD, které paliva veřejnosti rovněž prodávají. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu je takových zařízení asi dvě stě. “O nich nemáme přehled, ale víme, že se stavějí i nová. Jedná se pak třeba o firmy, které mají vlastní autopark a nabízejí pohonné hmoty i běžným motoristům,” uvedl generální sekretář asociace Miloš Podrazil.
V Česku tak odhadem připadá na jednu stanici 33 kilometrů čtverečních, například v Belgii to je jen šest kilometrů. “I přesto, že můžeme kritéria počtu pump v tuzemsku, jako poměr k rozloze země či počtu vozidel naprosto porovnat s Rakouskem, český trh je přesycen a stanic bude ubývat,” odhadl šéf marketingu OMV ČR Milan Škorpík.
Například v Německu je úbytek čerpacích stanic dlouhodobým jevem. V roce 1965 jich tam bylo čtyřicet tisíc, o patnáct let později pouze 27 tisíc a v roce 1995 osmnáct tisíc. Tamní petrolejáři odhadují, že ze současných asi 15 500 pump je jich stále asi čtvrtina nadbytečných. Podle nich budou zanikat hlavně menší stanice na venkově u méně frekventovaných silnic.
Podle Škorpíka v Česku stále ještě existují stovky zařízení, které nesplňující ekologické normy a fungují jen na základě výjimky. “Rovněž v porovnání s Rakouskem je počet vozidel zavádějící, protože lidé v tuzemsku i kvůli nižší kupní síle jezdí méně. Například v Česku je podstatně vyšší využití služebních vozidel, takže o víkendech prodeje klesají i o padesát procent,” uvedl Škorpík.
“V zemi je vysoký podíl neznačkových společností, podle dostupných údajů činí až čtyřicet procent. V Evropské unii je to asi desetina,” upozornila mluvčí Benziny Lenka Svobodová.
Podle pumpařů zbývá pro výstavbu nových čerpadel v tuzemsku již jen omezený prostor. “Dobrá místa zbývají u nově vznikajících rychlostních tahů,” míní provozní ředitel firmy Shell ČR Vladimír Vacek.
Vyššímu počtu brání i skutečnost, že celková spotřeba paliv v zemi roste jen minimálně. Loni meziročně stoupl zájem o motorovou naftu o tři procenta, prodej autobenzínů zůstal stejný.
Hospodářské noviny, 7.3.2003, autor: Tomáš Kňourek
Kolik je v tuzemsku čerpacích stanic v provnání s cizinou