Seriál F1 tíží zákaz tabákové reklamy
V Melbourne se v neděli pojede první letošní Velká cena oblíbeného mistrovství, jehož budoucnost v nynější podobě je nejistá.
Světový šampionát bude mít letos o jeden závod méně. Za Velkou cenu Belgie, vyškrtnutou kvůli zákazu tabákové reklamy v zemi, nebyl do seriálu žádný jiný zařazen. Ze stejného důvodu čeká možná v nadcházející sezóně derniéra Grand Prix Rakouska, mluví se také o San Marinu v italské Imole a GP Evropy v německém Nürburgringu. Ve Velké Británii a Francii se formule 1 navzdory podobným zákonům jezdí díky kompromisu – názvy výrobků jsou buď překryty, nebo nahrazeny jinými slovy, například křestními jmény jezdců. Typická grafika a design ovšem zůstávají.
Blíží se den, kdy se cigarety nebudou smět propagovat v celé Evropské unii, a hrozba odchodu formule 1 na okruhy jiných kontinentů, zejména ty asijské, nabývá s postupujícím časem na aktuálnosti. Stáj Renault (dříve Benetton) má například smlouvu s japonskou firmou, jejíž cigarety Mild Seven jsou s ní spojeny již v jubilejním desátém roce, což je nejdelší hlavní sponzorský vztah ve formuli 1. Šéf Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley o zákazu tabákové reklamy horlivě diskutuje s komisařem Evropské unie pro ochranu spotřebitelů Davidem Byrnem, avšak ten stojí na svém – EU prosazuje její vymýcení už v roce 2005. To by znamenalo konec zmíněného partnerství a velké problémy pro stáj, kterou by mohla opustit i automobilka. Značka Mild Seven má navíc problémy už nyní. Evropský soud totiž koncem uplynulého roku potvrdil, že od října začne platit zákaz užívání termínů mild a light v reklamě.
Jestliže se cigarety nebudou smět propagovat od 31. července 2005, jak prosazuje unie, šéfové seriálu budou mít dost práce, aby uzavřeli smlouvy s novými pořadateli Velkých cen. Ohlášeny jsou již závody v Číně a Bahrajnu. Jedná se o Dubaji, Rusku a Turecku. Mosley připustil, že FIA sleduje stavbu a rekonstrukci okruhů, stejně jako možnosti financování nových. Pokud se motoristické a tabákové lobby podaří odložit začátek platnosti zákazu na 1. říjen 2006, přestěhování formulových závodů podle něj nebude vůbec žádný problém. On sám, stejně jako jeden z majitelů F1 Bernie Eccelstone, má přitom denně v agendě nové podpisy pod petici světové aliance proti kouření, jejíž aktivisté a sympatizanti protestují proti tabákové reklamě v Turecku, kde není obvyklá.
Pod tlakem jsou samotní výrobci cigaret, kteří už několikrát ustoupili tlaku, a zástupci některých před rokem a půl podepsali kodex o omezení reklamy svých výrobků ve sportu. Členské země Světové zdravotnické organizace přijaly minulý pátek v Ženevě závěrečný text první mezinárodní dohody o boji s tabákem, jež se výrazně týká reklamy. Jestliže ji na červnové výroční konferenci ratifikuje alespoň 40 ze 192 členských zemí, vstoupí v platnost a problémy nejen pro organizátory formule 1 nastanou v mnohem větším teritoriu, než zabírá Evropská unie.
Hospodářské noviny, 6.3.2003, autor: Josef Káninský