Šéf Budvaru: Ochrana označení posílí naší pozici

28. 3. 2003 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pivovar Budějovický Budvar netrpělivě čeká na vstup Česka do Evropské unie. Teprve pak využije zeměpisné označení Budějovické pivo a Českobudějovické pivo. „Pro nás to je významná událost,“ říká ředitel podniku Jiří Boček.
hn: Po dokončení paragrafového znění Smlouvy o přistoupení Česka k EU je zřejmé, že budete požívat ochrany zeměpisného označení původu. Jak to změní vaše postavení vůči americkému pivovaru Anheuser-Busch, s nímž léta vedete spory o známku Budweiser?
Jednoznačně nás to posílí, protože nařízení 2081/92, určené právě pro ochranu zeměpisných označení, je součástí právního řádu Evropské unie. Efekt by měl přijít už od května 2004, tedy od okamžiku vstupu Česka do unie.
hn: To je řečeno hodně obecně. Můžete být konkrétnější?
Vztáhnu to k našemu současnému sporu s pivovarem Anheuser-Busch ve Švédsku. Prvoinstanční soud vyjádřil názor, že bychom tam neměli používat označení Budweis, které je podobné ochranné známce Budweiser, již si zaregistrovala naše konkurence. V době, kdy bude Česká republika řádným členem Evropské unie, by soud už neměl takto rozhodnout. Právě proto, že výrobky chráněné podle místa původu mají přednost před ochrannými známkami.
hn: Ochrana zeměpisného označení ale neznamená, že by pivovar AB přišel v některých zemích EU o registrovanou známku Budweiser…
To máte pravdu. Nařízení skutečně umožňuje koexistenci mezi zeměpisným označením a ochrannou známkou zapsanou v dobré víře před tím, než bylo zeměpisné označení registrováno. Na druhou stranu ale v okamžiku zápisu zeměpisného označení už zápis známky není možný.
hn: Co to znamená v praxi?
Pojem Budějovické pivo a Českobudějovické pivo bude chráněn v celé unii včetně jazykových překladů. V zemích, kde už má Anheuser registrovanou známku Budweiser, může koexistovat s naším zeměpisným označením. Pro Budvar to je významná událost. Ve všech zemích unie už sice působíme, ale posílí to naši právní ochranu i pozici při rozvíjení obchodu.
hn: Situace se tedy dost změní. Čekáte nové žaloby?
Žalovat lze prakticky všechno. Otázkou je, jaké má žalobce šance uspět.
hn: Po kodaňském summitu šéf AB Burrows uvedl, že místo, kde se pivo vaří, nemá vliv na jeho kvalitu a lze ho vyrobit ve stejném standardu kdekoli. Má pravdu?
To je názor jedné skupiny výrobců. Druhá – neméně početná – do níž patříme i my, říká, že vliv místních podmínek, skladby surovin a řemeslné tradice lidí, mají na výsledný originální produkt významný vliv.
hn: Podle čeho tak soudíte?
Vycházíme z anonymních degustačních testů vzorků piv. Rozdíly v chuti, vůni a někdy i barvě jsou patrné. Experti třeba porovnávali pivo Budweiser vařené v St. Louis a v licenci v kanadském pivovaru Labatt. Všichni ten rozdíl poznali. Výrobci licenčních piv ale logicky předpokládají, že spotřebitel nemá možnost si takový test provést. To je i jeden z důvodů, proč EU poskytuje potravinářským výrobcům ochranu zeměpisného označení. Jen tak má konzument garanci, že dostává originální produkt z místa výroby.
hn: Co rozhodlo o tom, že jste své zájmy prosadili, zatímco jiné české firmy ne?
Vyjednávači ministerstev zemědělství a zahraničí a české mise v Bruselu šli do jednání s mnohem širším návrhem na ochranu označení původu. Odvedli obrovský kus práce. Bohužel mnoho firem situaci podcenilo. Příliš pozdě si uvědomily význam této ochrany. Požadavky uplatňované v poslední chvíli proto zástupci EU v přístupové smlouvě neakceptovali s tím, že lze využít běžnou přihlašovací proceduru. My jsme ale zhodnotili pět let práce.
hn: Mám tomu rozumět tak, že jednání bylo hodně vyhrocené?
Ten tlak byl obrovský. Proti českým iniciativám vystupovali severoameričtí zástupci ve Světové obchodní organizaci (WTO). Do poslední chvíle se snažili naši ochranu zeměpisných označení znemožnit. Ve vypjatých chvílích došlo až na vyhrožování soudními spory na půdě WTO a u Evropského soudního dvora.
hn: Jaké vlastně jsou vaše vztahy s koncernem Anheuser-Busch?
Koncem roku 2001 nás jeho zástupci kontaktovali. Projevili zájem o obchodní a marketingovou spolupráci a případně chtěli řešit i známkoprávní rozdělení trhu. Byl to ale jen takový můstek k jednáním o privatizaci. To je však věcí státu, nikoliv nás. Tím naše kontakty skončily.
Hospodářské noviny, 28.3.2003, autor: Zdeněk Zuntych

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.