Předplatné: důležitý nástroj vydavatele

3. 3. 2003 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Existuje několik variant dávání dárků za předplatné. Každá z nich má svoje výhody a nevýhody.
n Tomáš Klusáček
Předplatné je podle mého názoru jedním z nejdůležitějších nástrojů vydavatele. Je s ním spojena možnost (v ČR zatím ne moc využívaná) získat informace o čtenáři (bydliště, žena/muž, někdy věk), o tom, kdo časopis čte, o jeho čtenářské věrnosti, ale i o tom, kolik lidí si příští rok časopis určitě koupí. Podle naší zkušenosti jsou dárky za předplatné velmi účinným nástrojem pro výběr předplatného. Je několik variant dávání dárků za předplatné. Každá z nich má svoje výhody a nevýhody:
1. Každému novému předplatiteli.
Výhodné na nábor nových předplatitelů. Stávající (v některých případech i dlouholetí) předplatitelé se však leckdy cítí dotčeni a ochuzeni. Můžete ale dělat v průběhu roku těchto kampaní více s různými dárky. Starší (víceleté) předplatitele můžete uspokojit slevami za obnovu předplatného, takže budou mít oprávněný pocit, že jsou pro časopis i nadále důležití.
2. Vylosovaným předplatitelům (omezený počet dárků).
Tento způsob vydavatel volí, když má omezené množství luxusnějších předmětů nebo větší sumy peněz. Pokud jsou to opravdu lákavé dary, předplatitelé se rádi této hry zúčastňují. Problematická je však věrohodnost losování. Pokud je tato záležitost řádně ošetřena notářem či záznamem z losování, bývá počet získaných předplatitelů poměrně značný. Celkem velmi dobře propracovaný systém výher pro předplatitele má v této oblasti např. Reader’s Digest Výběr, redakce časopisu ABC, časopis Týden a další.
3. Všem předplatitelům (i starým). Toto přidělování dárků je pro předplatitele relativně nejspravedlivější. Je však poměrně cenově náročné.
Čím předplatitele obdarovat?
Sortiment dárků je opravdu rozmanitý. Nejobvyklejší jsou pera, psací soupravy, peněženky, laciné hodinky, kalendáře, elektronika, cestovní zájezdy, trička, osobní automobily apod. Možné jsou i kuriozity v podobě kovbojských klobouků, které např. rozesílala redakce časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců. Problematická je někdy cena za doručení dárků předplatitelům, kteří na něj mají nárok. Tato položka v případě, že dárek není možné přibalit k časopisu, zvyšuje náklady na výběr předplatného.
Dárky předplatitelům by však měly jít ruku v ruce se slevami za předplatné tak, aby předplatitel měl pocit opravdové výhody při rozhodnutí poslat ne vždy zanedbatelný obnos vydavateli dopředu. V současné době, kdy se průměrná remitenda pohybuje okolo 40 % a rabaty distribučních společností v rozmezí 35 až 40 %, by pro vydavatele nemělo být obtížné vypočítat optimální slevu pro předplatitele, jestliže rabat předplatitelských agentur včetně poštovného zdaleka nedosahuje rabatů plošných distributorů. Výše remitendy u předplatného je opravdu mizivá. Kryje se jí ztrátovost při doručování či nutná zásoba pro co nejpružnější možnost vyhovění každému předplatiteli, i když si časopis předplatí v den expedice.
Sliby se mají dodržovat
Podle mé zkušenosti se stává, že předplatitel zaplacením předplatného získává k časopisu zcela jiný postoj. Někdy mi připadá, že předplatné téměř bere jako svůj podíl na časopisu a slíbený dárek jako vyjádření svého kladného vztahu k časopisu. Proto nejhorší, k čemu může dojít, je, že vydavatel svůj slib obdarovaným z jakýchkoliv důvodů nedodrží. Bohužel i tyto případy se stávají. Vede to k oslabení důvěry ve vydavatele a odrazí se to i na počtu předplatitelů, kteří se cítí podvedeni. Leckdy nepřijmou vydavatelovu omluvu a odcházejí ke konkurenci či podávají na vydavatele žaloby.
Stejně tak jako dárky vidím pro získání předplatitelů jako velmi důležité, aby měl předplatitel jistotu, že mu bude adekvátní část předplatného vrácena, jetliže se ukončí vydávání časopisu nebo bude-li chtít z jakéhokoliv důvodu časopis přestat odebírat.
Je jisté, že předplatné jako forma distribuce má před sebou ty lepší časy. A předplatitelé budou jistě ještě překvapeni výhodami, které jim vydavatelé budou poskytovat. A je to myslím v pořádku. Neboť získat zákazníka, který mi dopředu řekne, že bude kupovat můj produkt, stojí za ty náklady. Při správném využití informací, které nám jsou předplatitelské kmeny schopny poskytnout, by neměl být problém, aby se vynaložené náklady vydavateli vrátily v co nejkratší době. n
Autor je ředitelem společnosti A.L.L. Production.
Opravdová výhoda. Dárky předplatitelům by měly podle Tomáše Klusáčka jít ruku v ruce se slevami za předplatné tak, aby předplatitel měl pocit výhody.


Sortiment dárků je rozmanitý. Nejobvyklejší jsou knížky, pera, psací soupravy, peněženky, laciné hodinky, kalendáře, elektronika, cestovní zájezdy nebo trička.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení