Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Novináři jsou v první linii bojů

Redakce MAM24. 3. 2003

Války jsou od nepaměti provázeny propagandou, jež má ovlivnit veřejné mínění, podpořit záměry konfliktu a zastrašit protivníka.
Armáda Spojených států umožnila několika stovkám vybraných novinářů z celého světa, aby se zúčastnili bojových operací. Když ne v prvních liniích, tak v těsném návěsu za postupujícími jednotkami. “Novináři tentokrát dostanou možnost nejen psát o událostech na bojišti, ale i tom, co jim předcházelo,” řekl mluvčí Pentagonu, který zodpovídá za program “Embedded Correspondents” (volně přeloženo – korespondenti uložení u bojových jednotek).
“Jde o reakci na možnosti zpravodajů v první válce v Perském zálivu a v Afghánistánu,” komentoval to Dany Schlechter, jeden ze zakladatelů televizní stanice CNN a později nezávislý televizní producent. V obou kampaních se podle něj novináři až na výjimky dostávali jen k cenzurovaným materiálům. “V roce 1991 se jim například neměly dostat do rukou armádní záběry spálených a roztrhaných těl iráckých vojáků. O civilistech, hlavně dětech, ani nemluvě,” řekl Schlechter.
Pentagon nyní věří, že se válku podaří veřejnosti představit jako boj vedený s chirurgickou přesností a minimem ztrát. V konfliktu před 12 lety nasadila americká armáda jen asi osm procent superpřesných zbraní. Tentokrát jich má být desetkrát více.
Nehledě na riziko zranění či smrti se váleční zpravodajové vystavují nebezpečí manipulace. Už proto, že nemohou být všude. Čelí tomu tím, že do pole vyšlou mnohačlenné týmy, které pak své poznatky srovnávají. Přes tvrdou konkurenci v získávání těch nejlepší informací dokáží mezi sebou korespondenti spolupracovat. Zejména když mají pocit manipulace.
Přes program “Embedded” je prostor pro manipulaci stále velký. Německý týdeník Der Spiegel například napsal, že Pentagon dokonce angažoval za 200 tisíc dolarů filmového designéra George Allisona, aby aranžoval tiskové konference velícího generála Tommyho Frankse.
Vysílání více korespondentů do oblasti konfliktu je však velmi drahé. Nejvíce zpravodajů nyní vyslala britská BBC. Podle vlastních údajů jde o 400 stálých zaměstnanců a 200 spolupracovníků, což tuto veřejnoprávní stanici přijde na 16 miliónů dolarů. Britská komerční ITV zaplatí za práci v Zálivu kolem osmi miliónů dolarů. Sky TV vyslala osmdesát lidí, náklady překračují 4,5 miliónu dolarů.
Rozpočet americké CNN na pokrytí zpravodajství z války v Iráku činí 35 miliónů dolarů.
Hlavně pro BBC znamená práce válečných zpravodajů velkou díru do rozpočtu: Jako veřejnoprávní instituce nemůže totiž očekávat, že se jí investice vrátí v příjmech z reklamy.
V samotném Bagdádu nyní působí asi stovka válečných zpravodajů, mezi nimi i žurnalisté z Česka. Mnozí už ale vyslyšeli varování: Ani Irák, ani Američané nemohou garantovat jejich bezpečnost, a snaží se proto stáhnout. Mohou se totiž snadno stát terčem útoků a únosů. “Na osvobozování rukojmí nemáme kapacity, i tak máme dost práce,” prohlásil důstojník armády USA, která postupuje k Bagdádu.
Hospodářské noviny, 24.3.2003, autor: Petr Němec

×

Weby mají kvůli válce zvláštní rubriky

Starší článek

Skupina Kabát na špici hitparády nadále odolává Norah Jonesové

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: OAK

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více