Na vinylu vychází jen zlomek nahrávek

5. 3. 2003 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na přelomu 80. a 90. let bylo výjimkou, pokud některý titul větších hudebních vydavatelství nevyšel současně na kompaktním disku, kazetě i vinylu. Dnes je vydání řadové nahrávky na LP mimořádnou událostí.
Loni se na tomto formátu objevily například kompilace Echoes, monumentální průřez diskografií Pink Floyd (4 LP) a novinka The Eminem Show amerického rapera Eminema (2 LP). Pro fanoušky jsou tyto edice atraktivní mimo jiné i proto, že řada z nich obsahuje bonusy v podobě na CD neuveřejněných skladeb nebo odlišné obálky.
Příčin dlouhodobého nezájmu o vinyl je více. Díky razantnímu zdražování tiskovin a klesajícímu počtu lisovaných exemplářů jsou výrobní náklady pro vydavatele nevýhodnější ve srovnání s ostatními nosiči. S masívním rozšířením osobních přehrávačů a kvalitních, cenově dostupných reprodukčních soustav se tento formát stal ještě méně populárním.
Péče o LP a jeho pouštění je náročnější než u CD
Finanční hledisko zůstane i v budoucnu jednou z překážek bránících opětovnému rozšíření vinylu. Řada výrobců dnes nabízí gramofony schopné číst zvukový záznam z LP desek ve kvalitě srovnatelné s kompaktním diskem, jejich cena je však několikanásobně vyšší než u špičkových CD aparatur.
Hudební publicista Petr Korál přidává k příčinám současné nízké obliby vinylu další: pohodlnost posluchačů. „Je pro ně mnohem snazší vrazit CD do přehrávače a o víc se nestarat. Nemusí otírat prach z desky, pracně nasazovat přenosku, v půlce přehrávání desku obracet. Nemluvě o výhodách discmanů – vinyl si kdekoliv mimo domov přehrávat nemůžete,“ řekl publicista. Že mají LP desky svou zvukovou kvalitu, kterou žádné CD nedosáhne – především lepší a přirozenější dynamiku nahrávky – už podle něj obyčejného člověka příliš nezajímá.
Klubová taneční hudba vinylu pomohla
V průběhu 90. let se gramofonové desky staly ve světě záležitostí především pro sběratele, aby později našly uplatnění v menšinových žánrech, od punku po klubovou taneční produkci. Ačkoli dnes v těchto stylech většina nahrávek vychází jen na vinylu, jde o limitovaná vydání, jejichž kopie se počítají na stovky, nejvýše na tisíce.
Proměnami v posledních pěti letech prošla i síť prodejních míst, kde lze vinyl koupit. Zatímco v klasických kamenných obchodech s hudebními nosiči ho až na výjimky nenajdete, v každém větším evropském městě je několik krámků, které (stejně jako specializované on-line katalogy) nabízejí výhradně tento sortiment – a to jak novinky, tak i bazarové tituly.
Obdobně se s nastalou situací podle amerického měsíčníku Wired vypořádali výrobci. Část z nich rozšířila nabídku služeb na příbuzné obory, jako jsou například servis reprodukční techniky a příslušenství nebo vyřezávání – zakázková kusová výroba gramofonových desek. Díky ní si může kdokoliv nechat libovolnou nahrávku zvěčnit do drážek LP, aniž by platil vysoké náklady za zhotovení formy nezbytné pro lisování většího počtu kopií.
Průkopníky této technologie byli švýcarští inženýři Flo Kaufmann a Jvo Studer, jejichž společná firma Vinylium se nyní zabývá hlavně výzkumem a vývojem duplikačních zařízení a jejich komponentů.
Popularita klubové kultury, úzce spjaté s taneční muzikou, spolu s rozvojem internetu napomohla k částečné renesanci vinylu. K opětovnému růstu nabídky přispěl i fakt, že mnohá klíčová díla předních interpretů se stala na trhu nedostupnými. Ve snaze zabránit pirátským vydáním vydavatelé souhlasili s reedicemi nejen na CD, ale i na LP.
Klasickým deskám už definitivně odzvonilo?
Ačkoliv tento krok zájem o vinyl oživil, aby se desky opět staly regulérní součástí trhu s hudebními nosiči, je podle komentátorů amerického hudebního časopisu Alternative Press Review třeba tento formát odběratelům plně zpřístupnit. Což by mimo jiné znamenalo, že by největší vydavatelské koncerny musely celý katalog nabízet ve třech podobách (CD, LP, MC).
Tomáš Pakosta, vydavatel a šéfredaktor hudebnímu magazínu Top Rock, tuto variantu považuje za málo pravděpodobnou. „Myslím, že klasický vinyl, byť se v posledních letech vrátil a stal se určitou módou, už nemá šanci stát se rovnocenným médiem cédéčku. Výroba LP, má-li toto být opravdu kvalitní, stojí mnohem více peněz než výroba CD. Firmy by tak investovaly více a vydělávaly méně. Pokud by chtěly, aby se vinyl opět stal masovým médiem, musela by cena LP být nižší než u CD. Nebo alespoň stejná. Navíc by si spousta – dnes už hodně pohodlných – posluchačů musela znovu pořídit gramofon, což je opět, má-li být poslech kvalitní, nemalá investice,“ řekl.
Hospodářské noviny, 5.3.2003, autor: Petr Frinta

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.