Francouzská armáda zesiluje reklamu k rekrutování dobrovolníků
Piloti jsou na nebi a strážní andělé na zemi. Takovými a podobnými slogany se snaží francouzská armáda nalákat mladé muže a ženy na službu vlasti. Od prosince 2001 jsou francouzské ozbrojené síly plně profesionální, a proto se již nemohou spoléhat na průběžné doplňování svých řad odvedenci. Ročně přitom musí nalákat desetitisíce dobrovolníků.
Francouzské vzdušné síly v březnu spustily vůbec první velkou reklamní náborovou kampaň ve své historii. Ta je přijde na 3,1 milionu eur (téměř sto milionů korun). Jde prý o velmi skromný rozpočet, neboť letectvo a protivzdušná obrana nepotřebuje naverbovat tolik vojáků, jako jiné složky armády.
Snaží se však přesvědčit veřejnost, že vzdušné síly nejsou jenom piloti stíhacích letounů, ale že potřebují odborníky v řadě dalších profesí. Po celé Francii se proto v těchto dnech objevilo na 10 tisíc billboardů lákajících ke službě v letectvu, které navíc podporují reklamní spoty v rozhlase.
Vzdušné síly se do kampaně pustily krátce po francouzském námořnictvu. To v lednu lákalo mládež do svých řad záběry na speciální komanda v akci a slogany jako “vyměňte za videohru”. Francouzské námořnictvo přitom má z čeho vybírat. Loni vybralo 5500 nových vojáků z 18.000 přihlášených.
Nejvíce dobrovolníků musí ročně naverbovat francouzské pozemní síly, a to v průměru 17 tisíc pro 400 různých vojenských odborností. Vzdušné síly musí každý rok bezpodmínečně získat 5000 nových vojáků a námořnictvo kolem 6000.
Podle průzkumů veřejného mínění, které si armáda nechala vypracovat, se přitom její reklamní kampaně osvědčují. Například loňskou kampaň pozemních sil si dokázala vybavit polovina dotázaných a většina Francouzů soudí, že správným způsobem přesvědčovala mladé, aby hledali práci u armády.
Armáda je ostatně co do počtu nabízených pracovních míst největším verbířem ve Francii. Může se přitom spolehnout na to, že má v očích veřejnost příznivý obraz. Podle průzkumu agentury CSA hodnotí svou armádu kladně 81 procent Francouzů.
-čtk-