Firmy omezují reklamy u válečných zpráv

19. 3. 2003 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.




Některé tuzemské firmy přeruší nebo posunou reklamní kampaně, nechtějí totiž spojovat svou image s násilím, které se v médiích objeví ve zpravodajství z připravované války USA a spojenců proti režimu iráckého diktátora Saddáma Husajna.


„Firmy, spadající do větších mezinárodních korporací s centrálou ve Spojených státech v určité omezené míře reklamní kampaně pozastaví. Nechtějí spojovat své produkty s obrázky, kde třeba teče krev,“ řekl ředitel mediální agentury Carat CR Petr Majerik. Podle jeho slov jde o firmy nabízející rychloobrátkové zboží. Jde hlavně o potraviny, parfumérii a drogistické zboží, tedy sektory, které v televizní reklamě převažují.


Bude-li válka krátká, na český reklamní trh vliv mít nebude. Pokud by se konflikt prodloužil, mohl by být pokles řádově větší než jen jednotky procent a dotkl by se televize i tisku. „To je ale katastrofická varianta,“ dodal Majerik.


Omezení televizní reklamy potvrdila Petra Šťovíčková, vedoucí marketingu české pobočky americké firmy Procter {alfa} Gamble. „Nebudeme zveřejňovat reklamu ve zpravodajství, které by se eventuální válce věnovalo,“ řekla.


„Pro společnosti, jejichž image je výrazně spojena s image USA, jako třeba Coca-Cola, může být konflikt citlivý. Pokud bude krátkodobý, pak myslím, že tyto společnosti najdou cestu, jak komerčně komunikovat,“ uvedl generální ředitel společnosti Taylor Nelson Sofres Factum Jan Herrzmann. Více než na obchodní stránku bude mít podle jeho názoru válka vliv na kreativitu reklamy. V době konfliktu jsou některé symboly pro reklamu nepřijatelné. „Nemusí jít jen o zjevné symboly, jako jsou třeba státní vlajky, ale také o výrazy, které se třeba použijí v komentářích konfliktu. Ty představují pro komerční komunikaci určitou zátěž a jsem přesvědčen, že kreativní oddělení agentur v tuto chvíli zkoumají běžící i připravované kampaně,“ dodal Herrzmann.


Mediální agentura ARBOmedia na svém odhadu letošního růstu reklamního trhu o 3,9 procenta na 16,34 miliardy korun zatím nic nemění. „Vliv situace kolem Iráku nebude zásadní,“ uvedl manažer agentury Štěpán Wolde. Vývoj inzertního trhu závisí na tom, jak mnoho rozšířené televizní zpravodajství naruší vysílání reklamních bloků a na délce konfliktu.


Na konflikt doplatí tisk, v němž se inzerují luxusní výrobky a zboží dlouhodobé spotřeby, jako jsou nemovitosti, automobily nebo výpočetní technika, domnívá se ředitel mediální agentury CIA CR Miloslav Vrba. „Takové zboží je v období války zbytné a jeho inzerce může být postižena recesí více než dětské pleny nebo prací prášky. Česko je ale specifické, nemovitosti jdou nahoru, místo konfliktu je daleko. Když válka skončí do týdne, na tuzemskou reklamu vliv mít nebude,“ upřesnil Vrba.


Hospodářské noviny, 19.3.2003, autor: Vladimír Kaláb






Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení