Domácí výrobci léků potřebují investovat do marketingu
Tuzemští výrobci léků už vesměs vybavili své podniky moderní technologií, vstupu Česka do Evropské unie se rozhodně neobávají. “Proniknout případně na nové zahraniční trhy však pro ně nebude lehké,” říká ředitel České asociace farmaceutických firem Lumír H. Kroček.
hn: Domácí firmy mají nižší výrobní náklady, co jim brání uplatnit produkci na zahraničních trzích?
Snaha tu je, třeba společnost Ivax má úspěšně zaregistrovány léky, o něž je velký zájem. Ale chybí dost peněz na potřebný marketing. Bez toho se přitom na západoevropský trh, kde je obrovská konkurence, proniknout nedá.
hn: Nebrání v exportu to, že česká produkce neodpovídá příslušným normám zemí unie?
To v žádném případě. Do odpovídajících výrobních technologií naše firmy investovaly miliardy korun. Naše produkce je plně v souladu s legislativou unie.
hn: Jednání s unií o podmínkách vstupu tak proběhla bez problémů?
Vadí nám, že unie chce ještě před rozšířením prodloužit dosavadní šestiletou lhůtu na ochranu dat, použitelných pro registraci léků. To by pro naše výrobce znamenalo oddálení šancí na výrobu některých takzvaných generických léčiv, na něž jsou přitom zaměřeni. Návrh se teď projednává v Evropském parlamentu, náš stát by tam měl zalobbovat.
hn: Jak může expandovat největší tuzemská firma Léčiva, až dokončí fúzi se slovenskou Slovakofarmou?
Léčiva se tím dostanou do první pětky farmaceutických firem mezi kandidátskými zeměmi. Mohla by se úspěšně prosazovat ve střední Evropě či ještě dál na východ.
Hospodářské noviny, 20.3.2003, autor: Martin Mařík