Česku hrozí arbitráž kvůli sporům s Mediaprintem

25. 3. 2003 08:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

České republice hrozí v krátké době další arbitráž o nejméně pět miliard korun. Minimálně tuto částku chce na státu vymáhat společnost Mediaprint v případě, že antimonopolní úřad do pátku buď nerozhodne ve sporu mezi distributory tisku, nebo rozhodne v neprospěch Mediaprintu. Vydavatelství, která ve sporu stojí proti Mediaprintu, nechtějí kroky firmy komentovat.
Spolumajitel Mediaprintu Ivan Kaufmann řekl, že v pondělí podá návrh na arbitráž vůči státu v případě, že úřad znovu prodlouží lhůtu pro rozhodnutí, nebo vydá výrok v neprospěch Mediaprintu.
Spor Mediaprintu s vydavatelstvími VLP, Ringier a Mafra a později i Sanoma a Europress se rozhořel loni poté, co Mediaprint v krátkém rozmezí obdržel od vydavatelů výpovědi a obvinil je z kartelové dohody. Cílem dohody vydavatelů má být podle Kaufmanna likvidace Mediaprintu. Ten je jediným konkurentem PNS, kterou vlastní právě vydavatelé. Ti výpovědi odůvodnili obavami z postupu Mediaprintu, který v případě VLP v západních Čechách ze dne na den odmítl 80 procent objednaného nákladu distribuovat. Spor řeší antimonopolní úřad a rozhodnout by měl do 28. března.
Kaufmann uvedl, že Mediaprint žalobu podá v každém případě. Pokud ÚOHS v pátek rozhodne v neprospěch Mediaprintu, bude firma požadovat náhradu své investice od státu. Pokud úřad uzná, že se vydavatelé dopustili kartelové dohody, hodlá Mediaprint v arbitráži vůči vydavatelským domům Ringier, Mafra, VLP, Sanoma a Europress požadovat ušlý zisk. Ten od začátku sporu do 1. února, kdy ho firma naposled vyčíslila, dosáhl 360 milionů korun, řekl.
Mluvčí Mafry Roman Latuske sdělil, že o chystaných krocích Mediaprintu vydavatelství nemá informace. „Nicméně řízení u antimonopolního úřadu ještě běží a rozhodnutí nepadlo, proto nechceme ovlivňovat chod řízení a nebudeme chystané kroky Mediaprintu komentovat,“ řekl. Europress zase není účastníkem řízení u antimonopolního úřadu. Otázka případného uznání či neuznání nároku Mediaprintu na ušlý zisk proto podle jednatele firmy Jaromíra Skopalíka pro vydavatelství není aktuální. Proti Europressu podal Mediaprint v únoru návrh na předběžné opatření u Městského soudu v Praze. Soud však návrh zamítl, dodal Skopalík.
Pět miliard, které by Mediaprint na státu vyžadoval, je dolní hranicí, kterou firma zvažuje. Před vypuknutím sporu měl Mediaprint hodnotu 3,5 miliardy korun. „Činnost Mediaprintu jako distribuční firmy přitom narozdíl od televize není omezena žádnou časovou licencí a tak může firma žádat náhradu budoucích zisků za neomezeně dlouho,“ řekl Kaufmann v narážce na arbitráž se společností CME, které stát musí zaplatit 10,4 miliardy korun.
Kaufmann sdělil, že nyní jeho firmě své noviny a časopisy nedodává vydavatelství Ringier, Mafra, Sanoma a Europress. VLP na základě předběžných rozhodnutí soudů v jednotlivých krajích dodává Mediaprintu asi 80 procent své produkce.
Druhým vlastníkem Mediaprintu je rakouská společnost Medienbeteiligungs.
-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.