Andělé se mění, výhrady zůstávají

10. 3. 2003 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vrátit hudebním cenám Anděl vážnost, pošramocenou několika skandály spojenými s hlasováním, a zatraktivnit jejich předávání – takový je cíl nového organizačního týmu kolem producenta Františka Jandy, který letos přikročil ke změnám v ocenění i způsobu hlasování. Podle názoru některých akademiků je však Anděl stále příliš provázaný s hudebními vydavatelstvími.
Oproti loňskému roku změnu doznalo především rozdělení žánrových kategorií v oblasti album roku, když se jejich počet z loňských osmi snížil na pět. Rovněž o všech těchto kategoriích rozhodují nyní všichni akademici namísto loňských vybraných členů Akademie populární hudby (APH). Někteří lidé z branže se však domnívají, že hlavním problémem Andělů zůstává propojení s gramofonovými firmami.
Projevit se to údajně může při zařazování alb kapel do žánrových ocenění – tedy pop, dance, rock, folk&country a jazz&blues. Podle statutu cen jsou „pro účely hlasování přihlášené tituly již rozděleny do jednotlivých žánrových kategorií“. Žánr kapel přitom stanovuje management nebo vydavatel kapely po dohodě s interpretem. „Rada akademie má k dispozici určitý mechanismus, který umožňuje zasáhnout v případě velkých nesrovnalostí, záleží však hlavně na interpretovi, zda mu zařazení vyhovuje,“ sdělil předseda akademie Karel Kučera. Radu APH z části jmenuje česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI ČR) a z části předseda rady.
„Firmy tak mají možnost protlačit kapelu nikoliv do žánru, který hraje, ale tam, kde bude mít největší šanci na ocenění. To je velký průšvih,“ uvedl šéfredaktor časopisu Ultramix a člen APH Radek Lacina. Jako příklad sporného zařazení se nejčastěji uvádí album kapely J.A.R. Nervák, které bylo nominováno v kategorii Dance nebo Support Lesbiens, jejichž deska Tune Da Radio se objevilo v nominacích kategorie Pop.
„Tyto případy jsou trošku komické. Akademie jde napříč věkovými kategoriemi a převažují zde starší lidé, kteří nemají stoprocentní přehled o tom, do jakých žánrů jednotlivé kapely patří,“ řekl další člen APH Jaroslav Špulák z časopisu Rock&Pop. „Nevidím v tom problém. J.A.R. je označována jako funky kapela a funky je pradědečkem taneční scény,“ namítl Kučera.
Případné lobování se gramofonovým firmám vyplácí. Na ocenění interpreta totiž reagují i prodeje desek. „Jedná se minimálně o stovky kusů navíc,“ potvrdil Špulák. Jak uvedl ředitel české pobočky EMI Vladimíra Kočandrle, zvýšení prodejů se týká především popových nebo rockových celebrit.
Podle člena APH Karla Balčiráka, který vede rockový magazín Spark, je určité zapojení gramofonových firem do udělování hudebních cen ve světě běžné. „Jde jen o to, aby se to dělo v rozumné míře,“ podotkl Balčirák.
Cílem kritiky se stalo i složení APH, jejíž členy navrhuje rada. „V akademii by měli být lidé, kteří se dlouhodobě zabývají muzikou v celé její šíři. Z tohoto hlediska nechápu, jak se tedy akademikem stal kupříkladu šéfredaktor časopisu Show Ondřej Hoppner nebo fotografka nakladatelství Stratosféra Lenka Hatašová. To snižuje váhu cen“ uvedl Lacina. „Oba jmenovaní splňují podmínku profesní angažovanosti a orientace v české muzice. My nehodnotíme úroveň jejich periodik,“ uvedl Kučera. Lacina by přitom uvítal, kdyby v akademii bylo více hudebních publicistů. Špulák by zde zase rád viděl větší počet zvukařů nebo manažerů hudebních klubů.
Hospodářské noviny, 10.3.2003, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.