Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Andělé se mění, výhrady zůstávají

Redakce MAM10. 3. 2003

Vrátit hudebním cenám Anděl vážnost, pošramocenou několika skandály spojenými s hlasováním, a zatraktivnit jejich předávání – takový je cíl nového organizačního týmu kolem producenta Františka Jandy, který letos přikročil ke změnám v ocenění i způsobu hlasování. Podle názoru některých akademiků je však Anděl stále příliš provázaný s hudebními vydavatelstvími.
Oproti loňskému roku změnu doznalo především rozdělení žánrových kategorií v oblasti album roku, když se jejich počet z loňských osmi snížil na pět. Rovněž o všech těchto kategoriích rozhodují nyní všichni akademici namísto loňských vybraných členů Akademie populární hudby (APH). Někteří lidé z branže se však domnívají, že hlavním problémem Andělů zůstává propojení s gramofonovými firmami.
Projevit se to údajně může při zařazování alb kapel do žánrových ocenění – tedy pop, dance, rock, folk&country a jazz&blues. Podle statutu cen jsou “pro účely hlasování přihlášené tituly již rozděleny do jednotlivých žánrových kategorií”. Žánr kapel přitom stanovuje management nebo vydavatel kapely po dohodě s interpretem. “Rada akademie má k dispozici určitý mechanismus, který umožňuje zasáhnout v případě velkých nesrovnalostí, záleží však hlavně na interpretovi, zda mu zařazení vyhovuje,” sdělil předseda akademie Karel Kučera. Radu APH z části jmenuje česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI ČR) a z části předseda rady.
“Firmy tak mají možnost protlačit kapelu nikoliv do žánru, který hraje, ale tam, kde bude mít největší šanci na ocenění. To je velký průšvih,” uvedl šéfredaktor časopisu Ultramix a člen APH Radek Lacina. Jako příklad sporného zařazení se nejčastěji uvádí album kapely J.A.R. Nervák, které bylo nominováno v kategorii Dance nebo Support Lesbiens, jejichž deska Tune Da Radio se objevilo v nominacích kategorie Pop.
“Tyto případy jsou trošku komické. Akademie jde napříč věkovými kategoriemi a převažují zde starší lidé, kteří nemají stoprocentní přehled o tom, do jakých žánrů jednotlivé kapely patří,” řekl další člen APH Jaroslav Špulák z časopisu Rock&Pop. “Nevidím v tom problém. J.A.R. je označována jako funky kapela a funky je pradědečkem taneční scény,” namítl Kučera.
Případné lobování se gramofonovým firmám vyplácí. Na ocenění interpreta totiž reagují i prodeje desek. “Jedná se minimálně o stovky kusů navíc,” potvrdil Špulák. Jak uvedl ředitel české pobočky EMI Vladimíra Kočandrle, zvýšení prodejů se týká především popových nebo rockových celebrit.
Podle člena APH Karla Balčiráka, který vede rockový magazín Spark, je určité zapojení gramofonových firem do udělování hudebních cen ve světě běžné. “Jde jen o to, aby se to dělo v rozumné míře,” podotkl Balčirák.
Cílem kritiky se stalo i složení APH, jejíž členy navrhuje rada. “V akademii by měli být lidé, kteří se dlouhodobě zabývají muzikou v celé její šíři. Z tohoto hlediska nechápu, jak se tedy akademikem stal kupříkladu šéfredaktor časopisu Show Ondřej Hoppner nebo fotografka nakladatelství Stratosféra Lenka Hatašová. To snižuje váhu cen” uvedl Lacina. “Oba jmenovaní splňují podmínku profesní angažovanosti a orientace v české muzice. My nehodnotíme úroveň jejich periodik,” uvedl Kučera. Lacina by přitom uvítal, kdyby v akademii bylo více hudebních publicistů. Špulák by zde zase rád viděl větší počet zvukařů nebo manažerů hudebních klubů.
Hospodářské noviny, 10.3.2003, autor: Aleš Borovan

×

Železný byl kvůli novým obviněním u policejního výslechu

Starší článek

Hitparádu prodeje CD vede dál kapela Kabát

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více