Vojáci začínají pronikat do reality show

26. 2. 2003 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Novou reality show o amerických vojácích začala vysílat televizní síť ABC. Idea televizního pořadu, věnovaného americké armádě, se objevila už v loňském roce. Konkrétní podobu dostal v létě 2002, stejně jako název Profiles from the Frontline (Profily z frontové linie).
Jeho hlavními protagonisty jsou vojáci připraveni k nasazení, tedy například ti na letadlových lodích. „Vyslali jsme naše produkční a kameramany, aby jim vojáci vyprávěli pár historek,“ říká o vzniku pořadu v jeho úvodu producent Jerry Bruckheimer, který se podílel na slavných válečných filmech jako Black Hawk Down (Černý jestřáb sestřelen) a Pearl Harbor. „Tento pořad vypráví o amerických vojácích, kdo jsou, jaké jsou jejich rodiny a proč dělají to, co dělají, když je za to celkem málo peněz,“ říká Bruckheimer.
Přestože se na pořadech v tomto cyklu podílelo ministerstvo obrany, mají charakter zábavy. Některé scény, které by bylo nebezpečné reálně natáčet, byly nahrazeny materiálem, dodaným přímo z Pentagonu. Producent ale striktně popírá, že by vojenské úřady do pořadů nějak zasahovaly.
Profily z frontové linie jsou už od doby, kdy bylo ohlášeno jejich natáčení, kontroverzním tématem na stránkách amerického tisku, věnovaných médiím. „Nemyslím si, že by se vláda měla podílet na procesu, kdy se propaganda přeměňuje do formy zábavného pořadu,“ řekl podle německého deníku Die Welt profesor komunikace z New Yorku Todd Gitlin. „Televizní tvůrci chtějí dokázat, že jsou poslušnými občany a dobrými Američany,“ dodal na otázku po motivech vzniku zmíněného pořadu.
Jiní poukazují na fakt, že není nijak výjimečné, že se zábava dává do služeb vlády. V první i druhé světové válce a v Koreji v padesátých letech se dostávalo vojákům podpory od slavných hvězd showbusinessu – herců, hereček, zpěváků. V Korejské válce tak například americké vojáky podpořili Marylin Monroe a Elvis Presley.
V době války ve Vietnamu byla už opozice proti konfliktu příliš silná, takže se „kulturní působení“ vládě příliš nevedlo a televizní sítě jen těžko mohly na „válečné“ zábavě vydělávat – natolik byla společnost rozdělená a protiválečně zaměřená. To se ovšem může ABC stát i dnes.
O lecčem svědčí i způsob, jakým se s pořadem zachází. Nejenže jej ABC ze třinácti dílů zkrátila na šest, ale ještě k tomu jej neustále odsouvala, až se nakonec nedostal do příliš atraktivního vysílacího času. Konkurenční stanice ostatně s podobnými pořady už zkušenost udělaly, výsledkem ale byla dosti nízká sledovanost.
Die Welt ovšem citoval mediálního kritika Ricka MacArthura, autora knihy Bitva lží o cenzuře v době Války v zálivu, který vyjádřil údiv nad tím, že Hollywood a televize více neprofitují z protiteroristického tažení.
Hospodářské noviny, 26.2.2003, autor: Milan Kruml, TV Nova

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.