VLP přestalo na západě Čech distribuovat deníky přes Mediaprint

11. 2. 2003 17:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vydavatelství regionálních listů Vltava-Labe-Press (VLP) přestalo na západě Čech znovu distribuovat své deníky prostřednictvím firmy Mediaprint&Kapa. Antimonopolní úřad totiž před časem zrušil své předchozí předběžné opatření, které přikazovalo vydavatelům využívat služeb Mediaprintu. Nové rozhodnutí úřadu již nabylo podle VLP právní moci, a firma tak není původním předběžným opatřením vázána, sdělil mluvčí VLP Josef Richter.
Mediaprint však tvrdí, že mu antimonopolní úřad v rozporu se zákonem zrušení svého původního rozhodnutí nedoručil. Přitom jako účastník řízení se proti rozhodnutí úřadu může odvolat a odvolání má podle spolumajitele Mediaprintu Ivana Kaufmanna odkladný účinek. Distributor proto podal žalobu na antimonopolní úřad a žádá předběžné opatření soudu, které by úřadu nařídilo rozhodnutí o zrušení původního předběžného opatření Mediaprintu zaslat. To by Mediaprintu umožnilo podat proti němu rozklad.
V pondělí již na základě nového rozhodnutí antimonopolního úřadu přerušilo s Mediaprintem spolupráci vydavatelství Ringier, jež vydává například deník Blesk, a vydavatelství Československý sport, které vydává Sport. Pro vydavatelství Mafra, které vydává deník MF Dnes, rozhodnutí úřadu ještě právní moci nenabylo. Proto se prozatím na způsobu distribuce MF Dnes nic nemění, sdělil mluvčí Mafry Roman Latuske. Podle Kaufmanna však Mafra distributorovi sdělila, že mu přestane deník dodávat v pátek.
VLP ukončila s Mediaprintem spolupráci v západních Čechách výpovědí, v ostatních případech odstoupením od smluv. Mediaprint však soudně napadl odstoupení od smluv, na což soudy reagovaly vydáním předběžných opatření, která spolupráci VLP s Mediaprintem znovu nařídila. VLP proti nařízeným předběžným opatřením podala odvolání. Richter sdělil, že vedení firmy je přesvědčeno o tom, že soudy podobně jako antimonopolní úřad nařízení zruší.
Na sporu podle Sdružení prodejců tisku prodělávají také koneční prodejci. Podle zakladatele sdružení Ivana Argaláče se totiž trafice v případě, že kvůli sporu neobdrží některé deníky, sníží nejen tržby ze samotného prodeje novin, ale má ztráty i na dalším sortimentu.
Deníky vydavatelů, kteří vedou spor s Mediaprintem, se přitom na tržbách průměrné trafiky z prodeje tisku podílejí zhruba 80 procenty. Tržby u střední trafiky, které se z prodeje tisku pohybují kolem sedmi tisíc korun, tak mohou být týdně o dva až tři tisíce nižší. Na zisku trafiky jen z prodeje tisku se může výpadek dodávek deníků podílet zhruba dvěma tisíci korunami měsíčně.
Spor vydavatelů a distributora se rozhořel loni poté, co Mediaprint v krátkém rozmezí obdržel výpovědi od několika vydavatelů a obvinil je z kartelové dohody. Cílem dohody vydavatelů má být podle Kaufmanna likvidace Mediaprintu. Ten je totiž jediným konkurentem PNS, kterou vlastní právě vydavatelé. Všichni vydavatelé výpovědi odůvodnili obavami z postupu Mediaprintu, který v případě VLP ze dne na den odmítl 80 procent objednaného nákladu distribuovat.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.