Vláda schválila kampaň před referendem k EU
Kampaň před červnovým referendem o vstupu země do Evropské unie se může rozjet naplno. Kabinet totiž rozhodl, jak bude stát občany informovat o výhodách i možných úskalích členství.
Stát chce nejvíc reklamního času na Nově
Nejvíce televizního reklamního času chce ministerstvo zahraničí pro kampaň před referendem o vstupu do EU nakoupit na Nově. Podle dobře informovaného zdroje si ministerstvo také přeje, aby se Nova a vydavatel Deníků Bohemia staly mediálními partnery této informační kampaně.
“Ano, jednáme o rozsahu a spolupráci,” potvrdil ČTK mluvčí Novy Petr Kostka. Mediální partneři obvykle poskytují pro informování určitý čas a prostor zdarma.
Za spoty v televizích chce ministerstvo dát zhruba 40 milionů korun. Zatímco do veřejnoprávní České televize a televize Prima by mělo putovat po 20 procentech z vyhrazené částky, za reklamu na Nově chce ministerstvo dát 60 procent.
“Musíme reagovat na to, že Nova má nejvyšší sledovanost,” vysvětlila ředitelka odboru komunikační strategie Jana Adamcová důvod, proč by nejvíc peněz měla z televizí dostat právě Nova. Dodala, že ČT by navíc o EU měla informovat také sama bez placení šotů, a to kvůli svému veřejnoprávnímu poslání.
Na kampaň vláda vyčlenila 200 milionů korun, vzhledem k nutnosti platit daň z přidané hodnoty ale bude mít na konkrétní projekty o něco méně.
Na dlouhodobé projekty by mělo jít 65 milionů. Z toho například po sedmi milionech na bezplatnou eurolinku 800 200 200 a projekty neziskových organizací, pět na internetové informace, dvacet na provoz 17 regionálních středisek EU a dvacet na prezentaci ČR v zahraničí. Ministerstvo proto nechává vyrobit několik přenosných výstav ve čtyřech jazycích, které budou moci používat česká velvyslanectví. Výstava informuje o historickém vývoji země v evropském kontextu.
Půldruhého měsíce před červencovým všelidovým hlasováním, v době, kdy bude kampaň vrcholit, se začnou v novinách, televizích a dalších médiích objevovat sdělení a šoty o EU. Na to má padnout asi 70 milionů korun, z toho 40 na televize, uvedla Adamcová.
Dalších 28 milionů půjde na informační tiskoviny a letáčky. Příští týden má například vyjít brožura, kterou vypracovalo ministerstvo s Ekumenickou radou církví. Brožuru Černínský palác připravil i s Českou biskupskou konferencí.
Speciální letáčky budou vytištěny pro podnikatele, zemědělce, pro slepé lidi a zaměstnance samospráv. Připravují se také různá výjezdní setkání.
Občany chce ministerstvo oslovit i prostřednictvím SMS zpráv. Vyjednává proto se všemi třemi mobilními operátory.
Podle Adamcové by tyto zprávy měly mít ryze informační charakter, například o datu konání referenda či adresách volebních místností.
Plán komunikační strategie počítá i s tím, že kampaň bude informovat také o případných rizikách členství.
Odpůrci vstupu chystají protiintegrační kampaň. Chtějí rozesílat do domácností letáky, organizovat demonstrace, protestní akce i koncerty. Vyváženým přístupem vláda podle odborníků zvýší legitimitu členství a zároveň zmírní šok, který po vstupu do unie často následuje.
První referendum v historii České republiky by se mělo uskutečnit v polovině června. Dominantním logem kampaně bude nápis ANO, ve kterém je poslední písmeno tvořeno 15 hvězdičkami, stejně jako na vlajce unie.
Podle výsledků lednového šetření agentury STEM má v plánu zúčastnit se referenda 63 procent Čechů. Pro vstup země do EU by v něm hlasovalo 47 procent, proti by bylo 19 procent dotázaných.
Jak budou vypadat propagační materiály
* Üředníci ministerstva zahraničí už zavrhli výrobu informační brožurky, kterou měly dostat všechny české domácnosti. Místo toho najdou občané ve schránkách pouze letákové “Euronoviny”.
* Propagační materiály budou zřejmě roznášet pracovníci České pošty. Ti je dají do schránek i tomu, kdo má na boxu nálepky odmítající reklamu. Omezení se totiž nevztahuje na volby ani referendum.
-čtk, Hospodářské noviny-