V kinosálech v loňském roce nejvíce inzerovali výrobci cigaret
Nejvíce reklamy v českých kinech loni stejně jako v předchozích letech umístily tabákové společnosti. Svůj podíl začali zvyšovat producenti alkoholických nápojů a mobilní operátoři.
Ze značek se největším zadavatelem kinoreklamy v roce 2002 stala společnost Philip Morris. Potvrdila to Míla Etzlerová, ředitelka prodeje společnosti RMB Czech Arcona (RMB). “Dalšími významnými klienty jsou producenti alkoholických nápojů, mobilní operátoři, roste i zájem automobilek, elektroniky a značkového oblečení,” uvedla Etzlerová. Také u další společnosti zabývající se reklamou, CinExpress, v roce 2002 nejčastěji inzeroval Philip Morris a mobilní operátoři, mezi frekventovanými inzerenty se také objevuje Red Bull, Fiat či Unilever.
Kino podle zástupců kinoreklamních společností nabízí oproti klasickým reklamním médiím některé výhody – reklamu v kinech nelze vypnout, je zde přítomna cílová skupina složená z mladých lidí a fakt, že je kino médiem volného času. “Zapamatovatelnost je větší než u televize, divák si zapamatuje kinoreklamu v 70 procentech napoprvé,” řekla Etzlerová. Výhodou je podle ní také to, že návštěvnost v multiplexech nemá sezónní výkyvy.
Vyšší účinnost kinoreklamy oproti ostatním médiím zdůrazňuje i Andrea Bársony z CinExpress. “Návštěvník sedí v uzavřeném tmavém sále bez rušivých elementů, sleduje reklamní spoty na velkém plátně a nemůže přepínat programy,” dodala Bársony.
Firma RMB Czech Arcona má v české kinoreklamě nejsilnější postavení. Podle Etzlerové má tato společnost v portfoliu 267 kinopláten, z toho 157 kin s jedním plátnem, podíl na návštěvnosti činí okolo 80 procent. Od září 2001 na českém trhu působící společnost CinExpress, která prodává reklamní prostor ve třech multikinech společnosti CineStar, nabízí plochu 24 pláten. Její podíl na návštěvnosti kin a multikin dosahuje 11 procent.
RMB získává data o návštěvnosti kin od Unie filmových distributorů za každý týden. “Na loňský srpen a září jsme zadali větší vlastní výzkum, který zmapoval chování návštěvníků kin,” uvedla Jana Tintěrová z RMB s tím, že nový výzkum firma plánuje na duben a červenec tohoto roku. Společnost CinExpress si vedle dat o návštěvnosti nechala koncem minulého roku připravit marketingový výzkum a informace o sociodemografickém složení návštěvníků, který poskytuje klientům.
-tot-