Trh PR agentur loni klesl o devět procent
Tržby PR agentur sdružených v asociaci APRA klesl loni o devět procent na 397 milionů korun. Český trh tak nevybočuje z celosvětového trendu, který je ovlivněn hospodářskou recesí, tvrdí APRA.
Tržby za PR služby deseti největších členů APRA klesly o téměř 20 milionů na 326,76 milionu korun. Deset největších firem přitom představuje 82 procent z celkového objemu tržeb 17 řádných členů asociace.
Nejvyšší příjem vykázala za rok 2002 agentura AMI Communications, která si tak s příjmem 60,8 milionu korun udržela první místo. Loni druhá agentura Donath-Burson-Marsteller se propadla na páté místo. Tržby jí klesly na 30,3 milionu korun. Předstihla ji agentury EMC, B.I.G. a Ogilvy Public Relations. Mezi Top 10 APRA se poprvé objevily agentury ExMise Public Relations a AC&C Public Relations.
Podle předsedy výkonné rady APRA Jiřího Hrabovského není situace na českém PR trhu dramatická. Kopíruje totiž jen vývoj na klíčových trzích ve světě. “V období ekonomické recese se firmy soustřeďují na splnění krátkodobých obchodních cílů, zatímco výsledky public relations mají dlouhodobější charakter,” doplnil.
APRA vznikla v roce 1995. Nyní sdružuje 17 řádných a 13 přidružených členů, což představuje zhruba 75 procent českého trhu s public relations poradenstvím.
Žebříček deseti největších PR agentur APRA v roce 2002
pořadí | název | income fee (mil.Kč) | růst (%) | billing (mil.Kč) | růst (%) |
1. | AMI Communications | 60,8 | 6,67 | 112,5 | 1,35 |
2. | EMC | 41,5 | 15,6 | 70,5 | 6,02 |
3. | B.I.G. | 41,4 | 11,29 | 87,1 | -11,48 |
4. | Ogilvy Public Relations | 38,0 | -17,9 | 57,2 | -6,04 |
5. | Donath-Burson-Marsteller | 30,3 | -36,34 | 34,2 | -35,83 |
6. | GCI Praha | 26,4 | 0,11 | 35,1 | 4,21 |
7. | Impact | 24,7 | 7,86 | 93,7 | 46,64 |
8. | ExMise Public Relations | 21,6 | 64,41 | 45,5 | 160,71 |
9. | AC&C Public Relations | 21,2 | 0,47 | 47,2 | -5,22 |
10. | Previa ČR | 20,8 | -20,91 | 32,0 | -13,28 |
Billing – zahrnuje celkové výnosy agentury (kompletní účtová třída 600).
Income fee– Billing mínus přímé náklady přeúčtované klientům (představuje odměnu agentury za poskytované PR služby).