Švédsko chce v EU prosadit restrikce pro reklamu na alkohol
Švédská vláda chce v rámci celé Evropské unie prosadit stejné restrikce pro reklamu na alkohol, jaké platí na švédském území. Inspirací je omezení reklamy na tabákové výrobky.
“Chceme, aby unie přijala pro reklamu na alkoholické nápoje stejná omezení, jaká již v EU platí pokud jde o reklamu na tabákové výrobky,” uvedla pro deník Sydsvenska Dagbladet švédská zástupkyně v pracovní komisi EU jménem “Alkohol a zdraví” Gert Knudsonová.
Přístup ke škodlivosti alkoholu pro zdraví však zdaleka není stejně jednoznačný jako u cigaret a tabákových výrobků.
Švédsko ale argumentuje tím, že na následky požívání alkoholu umírá na jeho území téměř stejné množství lidí jako na následky kouření.
Každoročně přijde ve Švédsku na následky kouření o život 8000 a na následky alkoholu 6000 osob.
Kromě toho působí alkohol podle Švédů negativně také jinými než přímými cestami – podnapilí řidiči zaviňují těžké dopravní nehody, pod vlivem alkoholu dochází k řadě vražd i sebevražd a podobně.
Švédská iniciativa v rámci EU byla oznámena jen týden poté, co soud ve Švédsku v otázce reklam na alkohol naopak rozhodl proti švédskému státu.
Časopis Gourmet byl totiž zproštěn žaloby za to, že na svých stránkách zveřejnil reklamu na víno a některé lihoviny.
Soud motivoval svůj verdikt evropskými zákony o ochraně volného trhu s tím, že tyto zákony jsou nadřazeny zákonům švédským. Důležité v tomto případu bylo, že reklama nebyla směrována na mladou generaci a že neporušila propagaci pití alkoholu takzvaně “zdrženlivým způsobem”.
Švédská vláda však tvrdí, že rozhodnutí soudu je jednoznačné pouze pokud jde o víno a nikoli o tvrdý alkohol. V tomto směru naopak připravuje nové restrikce podobné těm, jaké již navzdory zákonům o volném trhu v EU vládnou v sousedním Finsku.
-čtk-