Stát má na propagaci unie o čtyřicet miliónů méně, než myslel
TITULEK34: Stát má na propagaci unie o čtyřicet miliónů méně, než myslel
Čtyři měsíce před hlasováním o vstupu do Evropské unie úředníci ministerstva zahraničí zjistili, že do hodnoty kampaně k referendu zapomněli započítat daň. Na projekty nebudou mít původně ohlášených 200 miliónů korun, ale o 40 miliónů méně.
“Bohužel jsme si neuvědomili, že částka z rozpočtu je bez daní,” přiznává Jana Adamcová, která má na ministerstvu kampaň na starosti. “To jsme zjistili, až když jsme se probírali nabídkami. Ty již byly uvedeny s daní.”
Nyní úředníci doufají, že se jim chybějící peníze podaří získat alespoň od sponzorů. Na původní částku se však zřejmě ministerstvo již nedostane. Adamcová věří, že se od firem podaří získat alespoň dvacet miliónů korun. V takovém případě by úřad nemusel kampaň výrazněji omezit.
“Zatím jsme uspěli u společností, které jsou ochotny pomoci nám spíše materiálně. To znamená, že nám budou například dodávat ceny do soutěží,” uvedla Adamcová.
Kvůli nedostatku peněz již před několika týdny úředníci zavrhli výrobu informační brožurky, kterou měly dostat všechny české domácnosti. Místo toho najdou občané ve schránkách pouze letákové “Euronoviny”.
Propagační materiály mají podle vládního materiálu, který mají HN k dispozici, roznášet pracovníci České pošty. “Zatím mi není známo, že by o tom s námi někdo jednal,” uvedl včera mluvčí pošty Ladislav Vančura.
Letákům se každopádně zřejmě žádná domácnost nevyhne. Doručovatelky musí respektovat nálepky na schránkách odmítající reklamu. Na volby či referendum se však toto omezení nevztahuje.
Z materiálu ministerstva zahraničí vyplývá, že v rámci kampaní cílených na jednotlivé skupiny obyvatel se stát zvlášť zaměří i na věřící.
Spolu s Českou biskupskou konferencí už připravil informační brožuru.
“Je v ní kladen důraz nejen na ekonomické výhody členství, ale také na skutečnost, že sama myšlenka unie má počátek v ideách křesťansky orientovaných politiků, jakými byli například Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide de Gasperi a další,” říká Martin Horálek z tiskového střediska České biskupské konference.
Materiál pro věřící bude hovořit i o etice a náboženských svobodách. “Jde o informaci, nikoliv o pouhou přesvědčovací kampaň,” tvrdí Horálek.
Dokument ministerstva zahraničí, v němž se plánuje i rozesílání SMS zpráv všem zákazníkům společností Eurotel a T-Mobile, či dechovky na náměstích, má dnes projednat vláda.