Ruský reklamní trh prudce roste
Rusko se stává nejrychleji rostoucím reklamním trhem na světě. Loni se tam za reklamu utratilo o polovinu víc než v předchozím roce a agentury se vrhly na rychle bohatnoucí spotřebitele.
Růst obráží pohyby v ruské ekonomice, která v roce 2002 “přibrala” o čtyři procenta díky vysokým cenám ropy, hlavní exportní komodity. Loni Rusko zaznamenalo růst hodnoty cenných papírů, firemních zisků a spotřebitelského zájmu. Reklamní agentury se rychle naučily reagovat na trendy nové prosperity. Moskvu a jiná města zaplavily billboardy, neony a dokonce i videoklipy na obrazovkách podél silnic. Nabízejí se mobily, auta i vodka.
Podle Ruské asociace reklamních agentur výdaje na reklamu loni vzrostly o 51 procent z 2,68 miliardy USD v roce 2001. Největší nárůst nastal v televizní reklamě, a to o 76 procent na 900 miliónů USD.
Přitom ještě před deseti lety toho nová ruská sorta “bizněsmenov” věděla pramálo o technikách styku s veřejností a marketingu, neboť tyto pojmy v centrálně řízené sovětské ekonomice neexistovaly. Ale firmy se rychle učí.
“V Rusku funguje reklamní průmysl teprve dvanáct let,” uvádí Sergej Veseljov, zástupce šéfanalytika reklamní firmy Video International. Říká, že za finanční krize v roce 1998 šla ke dnu polovina reklamního sektoru, protože tržby spadly skoro o 60 procent, z 1,8 miliardy na 760 miliónů USD. Reklamní průmysl se však vzpamatoval rychleji, než se čekalo. “Snadno jsme překročili předkrizovou úroveň,” chlubí se. Podle Gallupova ústavu patří Video International mezi pět největších ruských reklamních agentur.
“V dolarech je Rusko nejrychleji rostoucím trhem,” tvrdí Jonathan Barnard, analytik ZenithOptimedia Group, mediální servisní společnosti ve společném majetku firem Publicis Groupe a Cordiant Communications Group. “Za reklamu se ale utrácí jen 0,6 procenta HDP, tedy asi polovina očekávané částky ve vyspělé průmyslové zemi.” Barnard dodává, že Rusko za reklamu utrácí 19 a USA skoro 500 dolarů.
Ve srovnání s poklesem v Evropě se ale v Rusku reklamě daří. Podle ZenithOptimedia loni propad v Německu činil pět procent, v Británii a Francii jedno procento, zatímco v USA došlo k růstu o 1,3 procenta. Ruská asociace reklamních agentur v tomto roce předpovídá padesátiprocentní růst domácího trhu na čtyři miliardy dolarů následkem předpokládaného zvýšení poptávky po politické publicitě před prosincovými parlamentními volbami. ZenithOptimedia očekává zvýšení o 41 procent.
“Rusko je dnes jedním z deseti největších reklamních trhů na světě,” uvádí prezident asociace Vladimir Jevstafjev. Nadnárodní korporace jako Procter & Gamble a Unilever v Rusku agresívně investují, ale podle asociace je největším ruským zadavatelem reklam moskevská firma Wimm-Bill-Dann, výrobce mléčných produktů a džusů. Loni se ruské firmy na výdajích za reklamu podílely více než šedesáti procenty.
Místní průmysl dnes používá rafinovanější metody. Dříve se společnosti musely spolehnout na průmyslový výzkum efektivity svých výrobků, dnes se ale používá metod importovaných ze Západu. Relativně levná venkovní reklama ale dosud tvoří dvě pětiny trhu, mnohem více než světový průměr s přibližně pěti procenty.
Ruský reklamní trh (rok 2002)
druh média | reklama v mil. USD | nárůst od r. 1991 (v procentech)/td> |
Televize | 900 | +76% |
Tisk | 600 | +28% |
Venkovní | 400 | +45% |
Rozhlas | 90 | +29% |
Internet | 11 | +83% |
Hospodářské noviny, 10.2.2003, autor: Guy Chazan, The Wall Street Journal Europe