Prudký rozvoj obchodní sítě potravin již končí

4. 2. 2003 11:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Reklama
SDG

Prudký rozvoj, kterým procházela v posledních zhruba deseti letech obchodní síť především u potravin, už podle Martina Dokoupila z analytické firmy Incoma končí. Následovat však bude podobný vývoj u nepotravinářského zboží, nebude ale už vznikat tolik hypermarketů, spíše půjde o menší specializované prodejny. Jako příklad uvedl řetězce módních zboží La Halle nebo Benetton. Zákazníci se také podle Dokoupila dočkají u těchto výrobků prohloubení nabídky a snižování cen.
Dokoupil to uvedl v rámci konference o rozvoji obchodu, která se koná v Brně. Letos se zaměřuje především na přibližování a vstup do Evropské unie. Českým obchodníkům a především dodavatelům přinese tento krok především příležitosti, ale musejí být sami aktivní a využít je. Zejména dodavatelé by měli nyní například rozšířit své působení z České republiky a Slovenska i do dalších středoevropských zemí a po vstupu do EU i do těchto zemí. Příležitostí je také využití evropských nákupních aliancí nebo národní a regionální speciality.
O své postavení budou zřejmě muset bojovat všichni, nejen obchodníci. Podle Dokoupila totiž není podle makroekonomických ukazatelů, jako je počet obyvatel, velikost a růst hrubého domácího produktu, Evropská unie v celosvětovém porovnání zajímavá. Střední Evropa, která by se měla do unie včlenit v roce 2004, je v rámci EU zajímavá jen dynamikou růstu.
ČR je nicméně pro některé obchodníky stále zajímavá, uvedl Dokoupil. Patří mezi ně globální firmy jako Coca Cola nebo Procter&Gamble, které chtějí mít úspěch všude, a menší firmy z Německa a Rakouska, jež začaly do střední Evropy expandovat v 90. letech. Velkou výhodou Česka jsou lidé. Podle Dokoupila je totiž Česká republika i pro zahraniční manažery zajímavá díky pěknému prostředí, dobré mezinárodní komunitě i možnosti udělat kariéru. Úspěšní lidé navíc podle něj mohou přitáhnout do ČR i peníze.

-čtk-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.