Poslanci omezili tabákovou reklamu
Poslanecká sněmovna schválila omezení tabákové reklamy. Do roku 2007 ale tabákovým koncernům umožnila sponzorovat motoristické soutěže.
Hlavní argument poslanců, kteří zákaz prosazovali, je zdraví obyvatel. Tabáková reklama podle nich útočí především na děti a na následky kouření jen v tuzemsku zemře 60 lidí denně.
Tabáková reklama by se podle novely měla omezit na obchody s kuřivem a tabáková oddělení v prodejnách. Ani taková reklama by se ovšem nesměla zaměřovat na lidi mladší 18 let, neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí.
Norma má znemožnit i rozdávání tabákových výrobků, které slouží k jejich propagaci. Stejně tak má skončit reklama, která sice konkrétní tabákový výrobek přímo nezmiňuje, využívá však jeho ochranné známky či jiného “charakteristického rysu”.
Reklama, která bude možná i dál, tedy ve specializovaných obchodech, bude muset obsahovat zřetelné varování před dopady kouření. Reklama bude moci zůstat i v publikacích tištěných v zahraničí, pokud takový časopis není určen hlavně pro český trh.
Lidovecký autor příslušné novely Josef Janeček prosazoval téměř úplný zákaz této reklamy. S výjimkou pro motoristické soutěže sice nesouhlasil, přesto je spokojen. “Je to obrovský krok kupředu,” řekl ČTK bezprostředně po závěrečném hlasování, v němž novela získala podporu 125 poslanců ze 188 přítomných. Proti byli hlavně poslanci ODS, kteří patří k dlouhodobým odpůrcům zákazu tabákové reklamy. Janeček o něj usiluje už deset let, občanské demokraty ale nepřesvědčil.
“Lidé se sami jsou schopni rozhodnout, co je pro ně užitečné a co pro ně užitečné není,” řekl dnes Martin Říman (ODS). Někteří odpůrci novely pochybují o tom, že zákaz skutečně sníží spotřebu. “V zemích, kde byla reklama zakázána, došlo k poklesu spotřeby cigaret až o několik desítek procent,” tvrdí ale Janeček a další spoluautor novely Vilém Holáň (KDU-ČSL) v předkládací zprávě.
Tabákové firmy oslovené ČTK se k rozhodnutí sněmovny většinou podrobněji nevyjádřily. “Nechceme to zatím komentovat,” řekla mluvčí Philip Morris ČR Danica Siváková s tím, že legislativní proces není ukončen. Také generální ředitelka české pobočky Japan Tobacco International Ilona Doleželová uvedla, že dokud firma nebude mít k dispozici detailní znění zákona, nemůže se k němu podrobněji vyjádřit.
Podle představitele další tabákové společnosti, který si nepřál být jmenován, povede zákaz reklamy k zakonzervování českého tabákového trhu. Reklama nemá vliv na počet kuřáků, pouze na výběr značky, takže kouření se jejím omezením nesníží, dodal.
Pokud změnu podpoří i horní parlamentní komora – Senát, měly by z ulic a podchodů zmizet například billboardy s reklamou na cigarety. Zákon by měl začít platit 1. července 2004.
-čtk-