Omezení reklamy na tabák agentury moc nepostihne, hůř dopadne tisk a venkovní reklama
Omezení tabákové reklamy nebude mít na příjem reklamních agentur výrazný vliv, tvrdí ředitel reklamní agentury Young&Rubicam Petr Havlíček. Agentura zastupuje tabákový koncern Philip Moris, který má více než 80procentní podíl na českém trhu. “Více to postihne tisková média a firmy zabývající se venkovní reklamou,” míní.
O omezení reklamy na tabák rozhodla ve čtvrtek sněmovna. Zákon by měl začít platit 1. července 2004.
Pdrobnosti o zákazu najdete v článku Poslanci omezili tabákovou reklamu
Firmám, které pronajímají billboardy, se podle prezidenta Asociace pro venkovní reklamu Miroslava Báťka tržby sníží zhruba o deset procent.
Počet kuřáků se omezením reklamy podle něj nesníží. S tím souhlasí i Havlíček.
Oba navíc dodávají, že legálně vyráběné zboží má mít právo na podporu prodeje. “Jde o to, aby se kuřák mohl rozhodnout mezi jednotlivými tabákovými značkami,” uvedl Bátěk.
Podle dřívějšího odhadu Asociace komunikačních agentur by zákaz reklamy mohl snížit výdaje na reklamu a sponzorování sportovních a kulturních akcí až o 1,5 miliardy korun. Noviny a časopisy by zákazem reklamy na tabák podle odhadu firmy Reemtsma International Praha přišly na inzerci zhruba o 100 milionů korun ročně.
Ze zákazu tabákové reklamy však mají asi největší obavu provozovatelé a majitelé kin; zde totiž příjmy z reklamy na tabákové výrobky tvoří dle šéfredaktora časopisu Marketing a Média Daniela Köpplze 40 procent příjmů. Diváci by tak mohli pocítit tuto regulaci ve vyšších cenách vstupenek. Starosti by ale měli zřejmě pouze provozovatelé menších kin.
Tabáková reklama by se podle novely měla omezit na obchody s kuřivem a tabáková oddělení v prodejnách. Ani taková reklama by se ovšem nesměla zaměřovat na lidi mladší 18 let, neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí. Do roku 2007 sněmovna umožnila tabákovým koncernům sponzorovat motoristické soutěže.
K regulaci tabákové reklamy v minulosti různým způsobem přistoupily téměř všechny státy Evropy. Na úrovni Evropské unie zatím platí zákaz reklamy v televizi, loni v prosinci rozhodla Rada ministrů rozšířit platný zákaz také na rozhlas, tisk a internet; zakazuje i sponzorování mezinárodních kulturních nebo sportovních událostí tabákovými firmami.
-čtk-