NYT popsal transatlantickou mediální propast

20. 2. 2003 11:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Hodně se spekuluje o tom, proč jsou Evropa a Spojené státy nyní v takové při. Jde o kulturu? O historii? Neviděl jsem ale moc diskusí o jednom evidentním hledisku: Máme odlišné názory, protože máme odlišné zpravodajství, napsal Komentátor The New York Times Paul Krugman.
Mnoho Američanů obviňuje z ochladnutí vztahů Francii. Ale ohromné demonstrace v sobotu potvrdily hlubokou nedůvěru vůči administrativě George Bushe a skepsi k válce s Irákem u všech velkých evropských národů, ať je pozice jejich vlády jakákoli. Ve skutečnosti největší demonstrace byly v zemích, jejichž vlády Bushovu administrativu podporují.
Proč tedy ostatní země nevidí svět stejně jako Američané? Na tuto otázku z velké části odpovídá způsob, jakým média kryjí události. Kniha What Liberal Media? (Jaká liberální média?) Erika Altermana neklade důraz na mezinárodní srovnání, ale rozdíl ve zprávách, které vidí Američané a Evropané, naprosto podporuje jeho tezi.
„Liberální“ (v americkém politickém kontextu je liberální opak konzervativního) americká média jsou ve srovnání s jejich evropskými protějšky pozoruhodně konzervativní – a v případě Iráku jsou jestřáby.
Nemluvím tolik o novinách. Existují rozdíly, ale hlavní deníky v USA a přinejmenším v Británii se zdají popisovat stejnou realitu. Většina lidí se ale informuje z televizního zpravodajství.
Krytí sobotních protiválečných demonstrací jen připomnělo, do jaké míry americké kabelové zpravodajské televize – ty hlavně – přinášejí zpravodajství o jiné planetě, než jakou popisují zahraniční zpravodajské organizace.
Co viděl člověk, který se díval na kabelové zpravodajské televize? V sobotu moderátoři Foxova zpravodajského kanálu popisovali účastníky demonstrace v New Yorku jako „obvyklé protestující“ či jako „sériové protestující“.
CNN nebyla tak přezíravá, ale v neděli ráno zněl titulek na její internetové stránce „Irák těší protiválečné demonstrace“.
A doprovodný obrázek ukazoval pochodující v Bagdádu a ne v New Yorku nebo v Londýně.
Světová média referovala o sobotních událostech úplně jinak a nebylo to poprvé.
Již měsíce se obě hlavní americké kabelové zpravodajské televize chovají, jako kdyby se o invazi Iráku již rozhodlo a de facto považují za svou práci připravit americkou veřejnost na přicházející válku.
Není tedy příliš divu, že diváci nedělají příliš rozdíl mezi iráckým režimem a Al-Káidou.
Průzkumy ukazují, že většina Američanů si myslí, že někteří nebo všichni únosci z 11. září byli Iráčané. A mnoho Američanů si myslí, že Saddám Husajn byl do útoků 11. září zapleten, což nikdy netvrdila ani Bushova vláda.
A protože mnoho Američanů si myslí, že potřeba jít do války je naprosto evidentní, myslí si, že Evropané, kteří se nechtějí přidat, jsou zbabělci.
Evropané, kteří nevidí v televizi to samé, mají mnohem větší tendenci se ptát, proč se americká politika zaměřila na Irák – a ne na Severní Koreu, nebo na Al-Káidu, když na to přijde.
Proto tolik lidí zpochybňuje americké motivy, má podezření, že jde jen o ropu, nebo že si Washington prostě vybral příhodného nepřítele, o němž ví, že ho může porazit.
Nevidí odpor k válce s Irákem jako zbabělost, ale myslí si, že jde naopak o odvahu, o to postavit se zastrašování Bushovy vlády.
Existují dvě možná vysvětlení pro velkou transatlantickou mediální propast.
Podle jednoho evropská média ovládá protiamerická předpojatost, jež vede ke zkreslenému zpravodajství – dokonce i v zemích jako je Británie, kde jsou obě velké strany pro Bushe a pro útok na Irák. Podle druhého se některá americká média – působící v prostředí, v němž každý, kdo zpochybňuje vládní zahraniční politiku je obviňován z nedostatku vlastenectví – ujala poslání prodávat válku, nikoli prezentovat směs informací, jež by mohla ospravedlňování války zpochybnit.
Tak jak to je? Já jsem dal informace a vy rozhodněte.
-čtk, The New York Times-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.