Na německém trhu přibývá diskontních prodejen
Trend vývoje diskontních prodejen potravin je podřízen zásadě: Hlavně levně. Jen v Německu se podíl těchto prodejen na trhu zvýšil za posledních deset let z dvaceti na 37 procent. Důvodem je mimo jiné reakce spotřebitelů, kteří si zvykli na to, že co je levné, nemusí být nekvalitní. Průkopníkem trendu levných nákupů je jednička na německém trhu, řetězec Aldi. Ten nechával v posledních letech hodnotit své značkové zboží spotřebitelským časopisem Stiftung Warentest, který vždy testuje jeden druh od různých výrobců.
Produkty Aldi vyhodnotil jako velmi kvalitní, a proto zákazníci značce věří. Spolu s tímto trendem se vyvinul také pojem “smart shopper”: Je to sebevědomý spotřebitel, který rád nakupuje kvalitu za nízkou cenu. Jeho mottem je “kdo koupí brzy, toho potrestá sleva”. Diskontům se takto podařilo oslovit i širokou vrstvu zákazníků.
Přestože mezi diskontními řetězci existují rozdíly, jejich princip zůstává stejný. Levných cen dosahují především nákupem velkého množství určitého zboží, přičemž jejich nabídka není zdaleka tak velká jako u supermarketů. Takzvané tvrdé diskonty, jako například Aldi nebo Lidl, mají v sortimentu zhruba 700 výrobků. V rámci minimalizace nákladů se přitom některé zboží prodává přímo z palet. Měkké diskonty jako Plus či Penny mají širší sortiment, například Plus nabízí 1900 druhů zboží. Pro srovnání, supermarkety mají sortiment několikrát vyšší, u společnosti Rewe je to 5000 až 7000 různých produktů. Rozdíl je i v podílu zboží prodávaného pod vlastní značkou. Například Plus nabízí asi 800 výrobků, kdežto u tvrdých diskontů činí tyto “bezejmenné” produkty většinu.
Právě Plus byl jednou z prvních prodejnou tohoto typu v Česku. V roce 1992 ho sem uvedla skupina Tengelmann pod názvem Plus diskont. Další německý obchodní řetězec Rewe provozuje v ČR síť prodejen Penny Market. Ta podle výzkumné agentury Incoma zaujala loni výší obratu 13,2 miliardy korun v žebříčku největších obchodních skupin v Česku třetí místo. Plus je s ročním obratem 11,3 miliardy korun v tomto pořadí pátý.
Na německém trhu je mezi diskonty jedničkou řetězec Aldi. Podle odhadů zde nakupuje na 76 procent všech spotřebitelů.
Hospodářské noviny, 28.2.2003, autor: Barbara Bublíková, Sabina Kunešová