Kulatý stůl o distribuci tisku se točil okolo kauzy Mediaprint&Kapa
Vydavatelství Vltava-Labe-Press, jehož výpověď smlouvy distribuční společnosti Mediaprint&Kapa v západních Čechách stála na začátku sporu o distribuci tisku v Česku, chtěla výpovědí zrychlit distribuci.
Na středečním kulatém stole o distribuci tisku to sdělil ředitel vydavatelství VLP Vladimír Poříz. Spolumajitel Mediaprintu Ivan Kaufmann však možnost výrazného zkrácení rozvozu novin odmítá.
Spor vydavatelství VLP, Ringier a Mafra a distributora se rozhořel loni poté, co Mediaprint v krátkém rozmezí obdržel od vydavatelů výpovědi a obvinil je z kartelové dohody.
Cílem dohody vydavatelů má být podle Kaufmanna likvidace Mediaprintu. Ten je totiž jediným konkurentem PNS, kterou vlastní právě vydavatelé.
Ti výpovědi odůvodnili obavami z postupu Mediaprintu, který v případě VLP v západních Čechách ze dne na den odmítl 80 procent objednaného nákladu distribuovat. Spor řeší antimonopolní úřad.
Pokud by VLP například v západních Čechách mohla realizovat svůj původně plánovaný projekt distribuce tisku, ušetřila by denně při rozvozu novin 1,5 hodiny, o které by mohla posunout uzávěrku svých deníků, řekl Poříz.
Podle Kaufmanna však jakékoli prodloužení uzávěrek, například když redakce čekají na výsledek důležitého sportovního utkání, dohánějí na silnici při rozvozu novin. Firma za to platí kolem 250 tisíc korun ročně na pokutách za rychlou jízdu. Výrazné zkrácení rozvozu proto podle něho není možné.
Samotný fakt, že vydavatelé vlastní distribuční společnosti je podle ředitele Světové asociace vydavatelů novin (WAN) Timothy Baldinga přijatelný a ze strany vydavatelů přirozený. Podle něho není důležité zda existuje diverzifikace ve vlastnictví společností distribuujících tisk, pokud je všem vydavatelům zajištěn přístup k síti prodejců. V Evropě i mimo ni existují různé systémy distribuce tisku, vydavatelé přitom často vlastní distributory.
I podle Kaufmanna je nepopiratelným právem každého vydavatele, aby si svobodně zvolil, jak své tituly rozveze. Problém podle Kaufmanna tkví v tom, že výpovědi dali tři největší vydavatelé, kteří vlastní konkurenční distribuční společnost PNS, v krátkém rozmezí s cílem vytlačit Mediaprint z trhu. V běžném konkurenčním boji by totiž PNS nad Mediaprintem nezvítězila, sdělil Kaufmann. Podle něho je totiž Mediaprint levnější než PNS.
Na druhou stranu například podle šéfredaktora odborného týdeníku Marketing & Média Daniela Köppla je zajímavé, že spor o distribuci začal právě v době, kdy PNS ukončila svou restrukturalizaci a začala být konkurenceschopná Mediaprintu.
Balding také deníkům, které vlastní vydavatelé zúčastnění v kauze, doporučil, aby o sporu psaly. Fakt, že deníky o kauze neinformují, považuje za stejně nebezpečné, jako by prosazovaly zájmy svých vlastníků. Jakákoli zmínka o PNS či vydavatelích musí být přitom doplněná informací o tom, že deník má na tyto společnosti vazby. Böhm přitom jakékoli zákazy redakcím deníků psát o kauze odmítl.
-čtk-