Kodex ČT klade před sledovanost kvalitu

13. 2. 2003 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Česká televize nemá nadřazovat sledovanost kvalitě svých pořadů. Tato myšlenka se na několika místech objevuje v návrhu kodexu ČT, který vypracovala televizní rada a který bude schvalovat sněmovna. Veřejnoprávní televizi v minulosti někteří poslanci kritizovali právě za to, že se svou programovou skladbou a její úrovní přibližuje komerčním stanicím.
Hned úvod návrhu kodexu, který poslanci obdrželi, ale ujišťuje o opaku. ČT podle materiálu „nepodřizuje snahu o kvalitní výstup tlakům trhu“ a „nepovyšuje kritérium sledovanosti pořadů ani rychlosti informace nad jejich maximální možnou kvalitu“. Hodlá však usilovat o to, aby co nejvíce diváckých skupin našlo na veřejnoprávní obrazovce to, co je zajímá.
Místopředseda mediální komise Petr Pleva (ODS) řekl, že tato verze kodexu se mu zdá rozhodně lepší než předchozí a že má šanci na schválení. Přesto podle něj členové komise i k tomuto návrhu nejprve přednesou připomínky, rada je posoudí a možná zapracuje do další verze. Teprve o ní má hlasovat sněmovna.
Samotný fakt, že parlament má o něčem takovém hlasovat a že do návrhu takového předpisu může zasáhnout, má své kritiky. Patří k nim i Syndikát novinářů, který tvrdí, že to je zásah do novinářských svobod. V předloze, kterou poslanci dostali, toto stanovisko syndikátu připomíná samotná rada. Pleva si ale myslí, že je vše v pořádku. Soudí, že pečeť parlamentního hlasování dodá materiálu autoritu a zaměstnanci ČT ho pak budou víc respektovat.
„Dosavadní kodexy, které existovaly v České televizi, měly takovou ‚váhu‘, že je většina pracovníků České televize vůbec nečetla,“ uvedl. Třeba kodex britské BBC podle něj sice parlament neschvaluje, jeho dodržování je ale samozřejmostí. „U nás ještě není standardní vnímání takovýchto dokumentů,“ soudí.
Parlamentní schvalování kodexu zavedla novela z počátku roku 2001. Rada už loni do sněmovny jeden návrh poslala, nakonec ho ale raději sama stáhla, protože poslancům se zdál příliš nekonkrétní. Současná verze už je podrobnější. Kromě obecných požadavků typu nestrannosti, nezávislosti či rozmanitosti názorů poměrně konkrétně popisuje i některá redakční pravidla, třeba pro použití skryté kamery a používání archivních záběrů.
Pleva soudí, že kodex by se na pořad jednání sněmovny mohl dostat na jaře.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.