Čechům zachutnaly splátky

11. 2. 2003 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obdobný vývoj očekávají představitelé nebankovních společností i letos.
„Splátkový prodej v tuzemsku se přibližuje na úroveň v západních zemích,“ tvrdí Jan Piskáček ze společnosti Ogilvy, která mediálně zastupuje jednoho ze tří největších tuzemských splátkových prodejců GE Capital Multiservis.
Například lidé v Německu touto formou financují asi třetinu obratu spotřebního zboží, ve Velké Británii je dokonce tento podíl dvojnásobný.
Odborníci míní, že největší firmy se budou ještě letos snažit zvyšovat podíl na trhu a na objemu splátkových obchodů. V dalších letech jim půjde už jen o udržení podílů. Růst splátkového prodeje bude ale jednoznačně pokračovat.
„V tuzemsku se už vytvořila silná skupina lidí, kteří dávají přednost této formě financování před nabídkou bank. Právě tito klienti začínají od splátkových společností získávat různé výhody a levnější produkty, takže je půjčky nepřijdou výrazně dráže než v bankách, jako tomu bylo dosud,“ zdůvodňuje trend Jan Stopka ze Zájmového sdružení právnických osob na ochranu leasingu a úvěru spotřebitelům.
Typickým zákazníkem splátkové společnosti je podle něj člověk, který chce mít v obchodě vyhlédnuté zboží okamžitě, aniž by kvůli tomu musel navštívit banku. V mnoha prodejnách totiž nyní působí tři až čtyři splátkové firmy.
Právě na tuto konkurenční výhodu spoléhají v prognózách na letošní rok i tři největší prodejci. „Multiservis má předpoklad přinejmenším zopakovat svůj loňský výsledek,“ uvedl Piskáček. Tato společnost, která má na splátkovém prodeji zhruba třicetiprocentní podíl, přitom vloni zvýšila celkový objem splátkových obchodů o šest procent na 5,2 miliardy korun. Počet klientů firmy stoupl o sedmnáct procent na půl miliónu, počet úvěrových karet asi o čtvrtinu na zhruba 300 tisíc.
S dynamikou zájmu o splátkový prodej letos počítá i Cetelem. Vloni firma meziročně zvýšila objem poskytnutých úvěrů o 23 procent na téměř pět miliard korun. „Přispívá k tomu nejen vyšší obliba revolvingových karet, kterých jsme ke konci roku 2002 měli téměř 400 tisíc, ale především historicky nejnižší úroky všech typů úvěrů,“ řekla Jana Skalová z firmy Cetelem.
Firmy nabízejí výhodnější úroky, ale i možnosti odložení splátek či určení si výši zálohy a měsíčních splátek. Společnosti začaly více poskytovat také hotovostní půjčky.
Těmito novinkami se nebankovní firmy snaží čelit konkurenci bankovních domů, které své půjčky vloni výrazně zlevnily. „Home Credit v nadcházejícím období bude rozvíjet nové distribuční kanály. Již nyní nabízíme klientům, aby velmi jednoduchým způsobem získali peněžní hotovost u přepážek České pošty, míříme ve větší míře do hypermarketů,“ uvedla některé příklady ředitelka marketingu firmy Renata Pavlíčková.
Home Credit, který nabízí spotřebitelské úvěry i na Slovensku a v Rusku, vloni zvýšil objem těchto obchodů o osm procent na 5,6 miliardy korun. V Česku se však úvěry meziročně snížily ze 3,9 na 3,7 miliardy korun. „Co nejdříve zahájíme i poskytování výrazně vyšších úvěrů než doposud,“ dodala Pavlíčková.
Velká trojka splátkových firem má 90procentní podíl na trhu. Ten asi zůstane v rukou místních hráčů. „Jediný, kdo je může ohrozit, je česká dceřiná společnost americké firmy Beneficial Finance,“ uvedl Stopka. Společnost působí od roku 2001 v síti Asco nábytku a od podzimu v síti Electro World.

Úvěry od splátkových firem v roce 2002 v miliardách korun

Home Credit 5,6 nárůst 8 %
Multiservis 5,2 nárůst 6 %
Cetelem 5,0 nárůst 23 %

Pramen: splátkové firmy
Hospodářské noviny, 11.2.2003, autor: Olga Skalková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.