Anheuser-Busch v Británii prohrál při o značku „Bud“

17. 2. 2003 17:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Americká a světová pivovarská jednička Anheuser-Busch v Británii prohrála dlouhou soudní bitvu, v níž chtěla zablokovat Budějovickému Budvaru používání značky „Bud“.
Právní výbor Sněmovny lordů, který je v Británii nejvyšší soudní instancí, zmařil poslední pokus Anheuseru o revokaci rozhodnutí britských soudů ve věci práva Budvaru na značku „Bud“ v Británii. Tříčlenný výbor zamítl žádost o pokračování tohoto sporu u britských soudů a důvody svého rozhodnutí neudal.
„Ještě jsme neobdrželi rozsudek ani odůvodnění. Ale rozhodnutí nás těší, napomůže nám k dalšímu rozvoji našich obchodních aktivit,“ reagoval ředitel Budvaru Jiří Boček.
Anheuser-Busch se chtěl odvolat proti předchozím rozhodnutím, která vyzněla ve prospěch Budvaru, a argumentoval tím, že Budvar značku „Bud“ v Británii nepoužívá.
Anheuser-Busch a Budvar vedou asi 40 soudních sporů a dalších asi 40 řízení před patentovými úřady ve světě o právo používat označení Budweiser a odvozené značky.
Český pivovar s odvoláním na to, že jde o označení místa původu, chce mít toto označení vyhrazeno jen pro pivo, které se vyrábí v Budějovicích.
Američané zase tvrdí, že nejde o označení původu, ale o ochrannou známku, kterou si zaregistrovali dávno před Čechy a do jejíž celosvětové známosti investovali obrovské sumy.
Oběma firmám se daří se střídavými úspěchy. Loni maďarský úřad pro patenty a obchodní známky vyhověl Anheuseru a zrušil Budvaru registraci označení původu pro značku Bud, ponechal však Jihočechům registraci označení původu pro značky Budweiser Bier- Budvar a Budweiser Budvar.
Další podobný spor loni vyhráli Američané v Itálii a předběžně i na Novém Zélandě, zatímco Budvar uspěl v Jižní Koreji. Pondělní prohru v Británii však Anheuser utrpěl na svém druhém největším trhu.
Výstav n.p. Budějovický Budvar dosáhl loni 1,213 milionu hektolitrů piva, což byl meziroční pokles o více než 100.000 hektolitrů.
V důsledku silné koruny a propadu prodeje po záplavách se snížily výnosy pivovaru o 160 milionů na 2,430 miliardy korun. Hrubý zisk podle předběžných údajů činil 280 milionů korun. Proti roku 2001 tak poklesl o 160 milionů korun.
Zatímco v roce 2001 prodal pivovar na českém trhu 788.000 hektolitrů piva, loni to bylo 699.000 hektolitrů. Export loni poklesl o 2,5 procenta. O 50 procent se snížil vývoz do Itálie a o sedm procent na Slovensko. Naopak růst vykázal export do Spojených států, Francie, Dánska, Chorvatska, Lotyšska, Ruska a Kanady. Na dceřiné společnosti pivovaru v Chorvatsku, Německu a Velké Británii připadá již 30 procent celkového objemu exportu. V roce 2001 to bylo 13 procent.
-čtk-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení