Dva největší výrobci sportovních potřeb v Německu – společnost Adidas-Salomon a mnohem menší Puma – v uplynulém roce opět zlomili rekordy v prodeji i zisku. A to přesto, že celkový maloobchodní obrat v SRN podle včerejší zprávy Spolkového statistického úřadu reálně klesl o 2,3 procenta a na špatný odbyt si stěžují i obchodníci sportovními potřebami.
Společnost Adidas-Salomon, druhý největší výrobce sportovních potřeb na světě po americké Nike, oznámila, že její obrat loni stoupl o sedm procent na 6,5 miliardy eur, což je nejvyšší ukazatel v dějinách koncernu. Čistý zisk vzrostl zhruba o desetinu na 229 miliónů eur. “Naše cíle jsme mírně překročili,” oznámil šéf Adidasu Herbert Hainer. Letos počítá s růstem prodeje minimálně o pět procent a růstem zisku o 10 procent.
Pozoruhodný vzestup se opíral hlavně o značky Adidas a Taylormade (golfové potřeby). Firmě se podařilo kompenzovat slabší poptávku v Německu vyšším odbytem v Severní Americe a Asii. Za očekávanými výsledky ale zaostala francouzská dcera Salomon, jejíž obrat mírně poklesl. Hlavním důvodem byl menší zájem o lyže Salomonu, neboť předvánoční období bylo velice skoupé na sníh, napsal list Financial Times Deutschland.
Firmu Adidas už několik let “popichuje” mnohem menší konkurent – Puma. Té se podařilo v roce 2002 zvýšit obrat o 52 procent na 909,8 miliónu eur, a čistý zisk ve srovnání s rokem 2001 dokonce zdvojnásobit na 84,9 miliónu eur. “Náš stabilní silný růst potvrzuje, že jsme schopni v náročném tržním prostředí vítězit,” komentoval výsledky šéf Pumy Jochen Zeitz.
Ten se ujal vedení Pumy v dubnu 1993, kdy byl jako třicetiletý nejmladším šéfem společnosti, jejíž akcie jsou součástí burzovního indexu DAX. Firma od té doby svůj obrat skoro ztrojnásobila. Jak uvedl list Handelsblatt, Pumě se v uplynulých letech podařilo etablovat na trhu jako “značce životního stylu”, kterou nabízejí nejenom obchodníci sportovními potřebami, nýbrž i prodejci módních novinek. “Chceme se stát tou nejctěnější značkou sportovního životního stylu,” prohlašuje Zeitz.
Zatímco Puma, která před lety prošla ozdravnou kúrou, podle analytiků zcela vsadila na “Sport-Lifestyle”, její větší konkurent Adidas-Salomon se stále drží tradiční sportovní obuvi a odívání. Přesto ale i on zvolna zvyšuje podíl výrobků, jež mají vyjadřovat “sportovní životní styl” (Adidas Originals).
Jejich podíl na obratu by mohl stoupnout z 15 procent koncem roku 2001 na perspektivních 25 až 30 procent. Koncern ale nechce být příliš závislý na zboží silně podléhajícím módním trendům, uvedl list Financial Times Deutschland.
Hospodářské noviny, 4.2.2003, autor: Václav Lavička
Adidas AG a PumaAG