Výroba pod značkou řetězce v ČR činí 10 až 15 % trhu
Výroba pod značkou supermarketu, kde producent ztrácí vlastní identitu výměnou za zisky plynoucí ze začlenění do silného obchodního řetězce, činí v tuzemsku deset až 15 procent maloobchodního trhu. V zemích EU je však tento podíl většinou mnohem vyšší, třeba v Británii dokonce přes 40 procent. “Je zde silný potenciál domácího růstu,” řekl generální ředitel vládní agentury Czechtrade Martin Tlapa. Růst se předpokládá až na 25 procent trhu.
Velké mezinárodní řetězce mohou podle něj domácím neznámým firmám pomoci při prosazení v zahraničí. “Pro mnoho českých firem je to jedinečná příležitost, jak zvýšit svůj export, jejich značky totiž většinou stále nemají dostatečně zvučné jméno,” zdůraznil s tím, že Czechtrade například jednal se společností Tesco. Výrobci se však musí připravit na enormní tlak na snižování ceny odběratelem, z čehož profituje spotřebitel.
Přechod pod “křídla” řetězce však nemusí znamenat úplný zánik vlastní značky, pod kterou firma může jinde dále prodávat. “Pod značkou řetězce i pod vlastním jménem prodává 85 až 90 procent členů naší asociace,” prohlásil zástupce PLMA Jean-Pierre Bonvallet. Tato asociace výrobců pod značkou zahrnuje 3200 členů v 70 zemích světa.
Velkou šancí pro české firmy proniknout do světa mocných obchodních řetězců bude mezinárodní veletrh World of Private Label, který se koná 26. až 28. května v Amsterodamu. Czechtrade již oslovil asi 500 českých firem, kterým zde nabízí 200 čtverečních metrů výstavní plochy, z toho tři čtvrtiny v potravinářském pavilónu.
-čtk-