Výdaje na reklamu podle ARBOmedia letos stoupnou o 0,8 % na 16,7 mld. Kč
Výdaje inzerentů do reklamy se letos i přes současné signály o zpomalení domácí ekonomiky opět zvýší. Uvádí to společnost ARBOmedia, která vývoj mediálních výdajů každoročně odhaduje. “Vzhledem k signálům o zpomalení ekonomiky však nárůst výdajů proti předchozím letům již nebude tak vysoký,” řekl marketingový ředitel společnosti Štěpán Wolde. Pro letošní rok tak ARBOmedia odhaduje růst na 16,65 miliardy korun, když za loňský rok čeká výdaje kolem 15,85 miliardy korun.
Podpořit výdaje na reklamu by podle Woldeho letos mohlo například referendum o vstupu ČR do EU, mistrovství světa v atletice či prezidentské volby. Významný bude i výsledek volby generálního ředitele České televize a další působení finanční skupiny PPF jako nového vlastníka TV Nova. “Pro efektivní investice zadavatelů reklam je totiž stabilita na televizním, stejně jako tiskovém trhu nezbytná,” vysvětlil ředitel.
Dynamický podle něho zůstane trh tiskovin, který pravidelně nabízí vzniky a zániky různých titulů. Loni například skončil bulvární deník Super. “Lze očekávat, že se tiskový trh začne blíže propojovat s jinými médii jako nyní s internetem,” uvedl.
V loňském roce poznamenal podle Woldeho reklamní trh v zahraničí negativní ekonomický vývoj, což se projevilo i v ČR. “Velcí nadnárodní zadavatelé reklamy omezili výdaje. Nepříznivě v tomto směru působilo i posilování české koruny. Reklamní rozpočty vyjádřené v eurech či dolarech totiž ztrácely v ČR svou reálnou sílu,” dodal.
Zimní olympijské hry, mistrovství světa ve fotbale a v hokeji se naopak loni staly akcelerátory investic do reklamy. Aktivita inzerentů se zhruba v polovině roku 2002 zvýšila i pozitivními zprávami o vývoji domácí ekonomiky a spotřebě domácností. Rovněž volby do sněmovny, které se konaly v červnu, podpořily podle Woldeho výdaje na reklamu, a to zejména v tisku. Podobně se projevil i listopadový summit NATO v Praze.
Srpnové povodně se naopak na reklamním trhu projevily v menší míře tím, že velká voda přímo postihla některé inzerenty. Ve větší míře pak tím, že část inzerentů v následujících měsících výdaje do reklamy v důsledku poklesu tržeb snížila. Podle ředitele reklamní agentury MARK/BBDO Petra Topinky se povodně projeví ještě v tomto roce. “Zvýšený zájem o reklamu bude pravděpodobně ve stavebnictví, u stavebního spoření či pojištění,” řekl Topinka.
Před Vánocemi inzerenti podle Woldeho nakoupili méně reklamního prostoru než v předchozích letech. Podle něj je to důsledek poklesu tempa ekonomiky a spotřeby domácností v závěru roku. “Nárůst předvánoční reklamy byl loni nečekaně nízký. Proti celoročnímu průměru vzrostl objem reklamy v listopadu zhruba o čtvrtinu,” dodal. Standardně se podle něho výdaje za reklamu před Vánocemi zvýší až o 40 procent proti celoročnímu průměru.
-čtk-