V českých kinech nechalo loni 10,7 milionu diváků 946 milionů

23. 1. 2003 23:01

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Do českých kin loni zavítalo téměř 10,7 milionu diváků, kteří v pokladnách nechali 946 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2001 vzrostla návštěvnost o 300 tisíc lidí, tržby se zvýšily téměř o pětinu. Zatímco předloni činily 817,7 milionu korun, letos stouply na 946 milionů.
Podle informací, které poskytla Unie filmových distributorů, zvítězily v celoročním žebříčku návštěvnosti první díly amerických snímků Pán prstenů a Harry Potter. První z nich s podtitulem Společenstvo prstenu zhlédlo 957.223 fanoušků Tolkienových knih, tržby dosáhly téměř 89 milionů korun. O dvě stě tisíc diváků méně, přesně 766.358, drželo palce malému čarodějnickému učni ve filmu s podtitulem Tajemná komnata. V pokladnách nechali téměř 61 milionů korun.
Také dalších pět míst obsadila americká filmová tvorba – Muži v černém 2, Doba ledová, Hvězdné války s podtitulem Klony útočí, Harry Potter a Tajemná komnata, který od premiéry 12. prosince stačil nasbírat 261.885 diváků, a Spiderman.
Zatímco v tabulce za rok 2001 zabodovaly mezi nejúspěšnějšími pěti tituly čtyři domácí, když v čele byl Svěrákův Tmavomodrý svět (návštěvnost 1,128.990 lidí) a Brabcova Kytice (543.138 diváků), loni skončily nejúspěšnější české projekty až na místě osmém a devátém. Vorlíčkovu pohádku Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko zhlédlo loni 207.751 diváků (a od premiéry 6. prosince 2001 celkem 273.056 lidí). Těsně za ní byl s počtem 204.617 diváky Zelenkův Rok ďábla, který loni zvítězil na karlovarském festivalu. Loňské tržby přesáhly u prvního z nich jedenáct a u druhého osmnáct milionů korun.
V první dvacítce se další domácí zástupce neobjevil. Hegemonii Hollywoodu v ní narušily už jen dva snímky evropské. Německá komedie pro teenagery Holky to chtěj taky byla jedenáctá a mezinárodně úspěšná Amélie z Montmartru dvanáctá.
V roce 2000 přišlo do českých kin jen 8,3 milionu diváků. Na tom, že se podařilo zastavit prudký pokles návštěvnosti z let minulých, mají podle distributorů zásluhu multikina. I když skutečně kvalitní evropské tvorbě stále nepřejí, umožňují rovnoměrněji rozmístit atraktivní snímky do celého roku a vytvářejí pestřejší nabídku. Především díky nim vzrostl loni počet představení z 252.692 na 306.082. Vzhledem k vyššímu komfortu však zvyšují cenu vstupenek.
Premiéru mělo loni 195 filmů. Mezi 16 distributory přilákaly téměř třetinu diváků snímky Bontonfilmu. Produkce společnosti Warner Bros. se na nich podílela čtvrtinou a Falcon 21 procenty.

-čtk-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.