Vývoj obratu TOP 10 podle Zdeňka Skály z Incomy potvrdil, že růst řetězců se zpomaluje. Zatímco v roce 2001 vzrostl celkový obrat TOP 10 o 25 miliard Kč, vloni to bylo jen o 13 miliard korun. Tempo růstu obratu TOP 10 tak klesá již třetím rokem, řekl Skála. Žebříček deseti největších obchodníků přitom nedoznal větších změn, což podle něho svědčí o stabilizaci maloobchodního trhu.
První místo žebříčku patří i za loňský rok společnosti Makro s tržbami 33,9 miliardy korun. Druhý je Ahold s 32 miliardami a na třetím je skupina Rewe, která provozuje supermarkety Billa a diskonty Penny Market. Ta vykázala tržby 22,2 miliardy korun.
Na čtvrtém místě jsou hypermarkety Kaufland. Jako pátý se umístil řetězec Tesco, šestá je skupina Tengelmann s řetězci Plus Discount a OBI, na sedmém místě je Globus, následuje Delvita a Carrefour. Na desátém místě se umístil Spar ČR, který se tak poprvé dostal do první desítky českého obchodu. Pořadí v žebříčku se tedy od roku 2001 změnilo jen na desátém místě.
Největší obchodní skupiny v ČR (podle obratu r.2002)
<table border=1><tr> <th> Pořadí </th><th> Firma / skupina </th><th> 2001 </th><th> 2002 </th> </tr> <tr> <td> 1. </td><td> Makro Cash{alfa}Carry ČR, s.r.o. </td><td> 32 </td><td> 33,9 </td> </tr> <tr> <td> 2. </td><td> Ahold Czech Republic, a.s. </td><td> 29,6 </td><td> 32,0* </td> </tr> <tr> <td> 3. </td><td> REWE ČR </td><td> 21,3* </td><td> 22,2* </td> </tr> <tr> <td> </td><td> Billa </td><td> 8,8* </td><td> 9,0* </td> </tr> <tr> <td> </td><td> Penny Market </td><td> 12,3 </td><td> 13,2 </td> </tr> <tr> <td> 4. </td><td> Kaufland, v.o.s. </td><td> 18,0* </td><td> 21,0* </td> </tr> <tr> <td> 5. </td><td> Tesco Stores ČR, s.r.o. </td><td> 16,8* </td><td> 19,0* </td> </tr> <tr> <td> 6. </td><td> Tengelmann ČR </td><td> 15,4* </td><td> 16,9* </td> </tr> <tr> <td> </td><td> Plus Discount </td><td> 9,9 </td><td> 11,3 </td> </tr> <tr> <td> </td><td> OBI </td><td> 5,4* </td><td> 5,6* </td> </tr> <tr> <td> 7. </td><td> Globus ČR, k.s. </td><td> 15,3 </td><td> 16,4 </td> </tr> <tr> <td> 8. </td><td> Delvita, a.s. </td><td> 11,5* </td><td> 11,2* </td> </tr> <tr> <td> 9. </td><td> Carrefour ČR, s.r.o. </td><td> 10,5* </td><td> 11,0* </td> </tr> <tr> <td> 10. </td><td> Spar ČR (Spar Česká obchodní, Spar Šumava) </td><td> 6,8* </td><td> 8,7* </td> </tr> <tr> <td> 1.-10. </td><td> CELKEM </td><td> 177,3* </td><td> 192,2* </td> </tr><table>
Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků.
* – odhad INCOMA Research
Pramen: INCOMA Research / Retail Market Monitor
-man, čtk-