Prodej malých kapesních počítačů se v loňském roce snížil o 9,1 procenta na 12,1 milionu kusů. Na začátku roku se sice předpokládalo, že prodej poroste hlavně díky poptávce ze strany podniků, tyto prognózy se ale nenaplnily.
Podle organizace Dataquest, která tvoří součást výzkumné firmy Gartner, kolem 70 procent veškerých těchto zařízení kupují jednotlivci, zatímco na podniky připadá jen 30 procent. Přístroje se označují anglickou zkratkou PDA, což znamená „personal digital assistant“.
Přístroje se používají spíše jako výkonné zápisníky, schopné pojmout tisíce záznamů o schůzkách či kontaktech. „Lukrativnější podnikový trh stagnuje kvůli špatným ekonomickým podmínkám a také kvůli dojmu, že PDA se zatím nevyplatí,“ podotkl hlavní analytik Computing Platforms Wordwide ze skupiny Dataquest Todd Kort.
Za přibližně pět let se prodalo zatím jen něco málo přes 20 milionů přístrojů PDA a počáteční zájem táhlo to, že šlo o novinku. Žádné novější modely ale spotřebitelé nijak zvlášť nežádají. Výrobci si mysleli, že podniky své zaměstnance vybaví přístroji PDA, podniky ale kvůli stavu globální ekonomiky začaly šetřit.
Dominantním výrobcem PDA je společnost Palm. Ta ale uvedla, že loni prodala jen 4,4 milionu přístrojů, tedy o 12,2 procenta méně než v roce předchozím. I to je ale zhruba dvojnásobek toho, co na trh dodal její nejbližší konkurent, společnost Hewlett- Packard. V loňském roce prodal 1,6 milionu přístrojů PDA.
Hewlett-Packard loni prodal asi o 27 procent těchto přístrojů méně než v roce 2001. Na třetím místě je Sony, která prodala 1,3 milionu přístrojů. Meziročně to však je nárůst asi o 351 procent. O 49 procent na 698.000 přístrojů klesl prodej firmě Handspring. Ta už ale uvedla, že se zaměří na mobilní telefony.
-čtk-