Nike se bude v USA soudit o svobodu slova
Nejvyšší soud Spojených států se na konci minulého týdne rozhodl projednávat odvolání společnosti Nike proti verdiktu Nejvyššího soudu státu Kalifornie. Podle kalifornského soudu by mohl být známý výrobce sportovní obuvi žalován za klamavou reklamu, protože se bránil proti kampani, obviňující ji ze zneužívání dělníků v asijských dílnách.
Známý výrobce sportovního oblečení je předním terčem útoků antiglobalizačních aktivistů za údajné vykořisťování svých zaměstnanců v rozvojovém světě a zneužívání absence pracovních norem v Asii. Kritici mohou bez omezení využívat prvního dodatku americké ústavy o svobodě slova, Nike však hrozí, že bude soudně umlčena.
Poté, co se Nike proti nařčením začala energicky bránit, podal na ni v Kalifornii žalobu aktivista Marc Kasky. Podle ní Nike o zneužívání mladých zaměstnankyň v Asii věděla a její obrana je pouhým “komerčním projevem”, na nějž se dá uplatnit žaloba za klamání spotřebitele.
Reklamní projevy nejsou prvním dodatkem chráněny a mohou být žalovány za každou i neúmyslnou nepřesnost. Nike tak hrozí žaloby na vysoké sumy.
Nike ve sporu argumentovala tím, že byla účastníkem debaty “veřejného zájmu” o globalizaci a pracovních praktikách v zahraničí a domnívala se, že v této diskusi může mluvit svobodně a bez obav z následků. Firmu v jejím sporu podpořil podnikatelský svět a zpravodajsko-mediální organizace. Ty se obávají negativních důsledků verdiktu na informování o firmách.
Nejvyšší soud USA se v posledních letech snažil svými nálezy určit, jak a kdy omezovat právo firem na svobodu projevu. Někteří soudci chtějí poskytnout “komerčnímu projevu” stejná práva jako jiným formám vyjádření, jiní jej chtějí i nadále omezovat.
Právní zástupce Nike, harvardský profesor Laurence Tribe, vyjádřil nad rozhodnutím Nejvyššího soudu spokojenost. “Soudci mají zřejmě obavy z toho, že kalifornské rozhodnutí jde proti všem verdiktům Nejvyššího soudu, podporujícím svobodu projevu,” řekl Tribe.
Právník žalující strany Alan Caplan vyjádřil naproti tomu přesvědčení, že Nejvyšší soud rozhodnutí Kalifornie potvrdí a umožní předat spor soudu. Žaloba podle něho popisuje řadu faktických nepravd na straně Nike. “Tyto nepravdivé údaje nejsou součástí žádné politické debaty, nýbrž byly předloženy proto, aby povzbudily spotřebitele k nákupu bot firmy,” řekl Caplan.
Nike však uvádí, že kalifornský verdikt se týkal sdělení zveřejněných ve zpravodajských částech médií a v odpovědích na otázky novinářů. Netýkal se tedy žádných komerčních inzerátů, na něž se nevztahuje první dodatek, umožňující pronášet jakékoliv názory.
Obchodní komora USA vyhlásila, že kalifornské rozhodnutí potlačuje svobodu projevu firem, a uvedla, že podnikatelská komunita potřebuje v této nejistotě vodítko od Nejvyššího soudu. Předmětem žaloby v Kalifornii by mohlo totiž nyní být jakékoliv firemní sdělení pro tisk, na internetu nebo pro zákazníky. Týkat by se to přitom mohlo vzhledem ke všudypřítomnosti internetu jakékoliv firmy na světě.
-čtk-