Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Nike se bude v USA soudit o svobodu slova

Redakce MAM14. 1. 2003

Nejvyšší soud Spojených států se na konci minulého týdne rozhodl projednávat odvolání společnosti Nike proti verdiktu Nejvyššího soudu státu Kalifornie. Podle kalifornského soudu by mohl být známý výrobce sportovní obuvi žalován za klamavou reklamu, protože se bránil proti kampani, obviňující ji ze zneužívání dělníků v asijských dílnách.
Známý výrobce sportovního oblečení je předním terčem útoků antiglobalizačních aktivistů za údajné vykořisťování svých zaměstnanců v rozvojovém světě a zneužívání absence pracovních norem v Asii. Kritici mohou bez omezení využívat prvního dodatku americké ústavy o svobodě slova, Nike však hrozí, že bude soudně umlčena.
Poté, co se Nike proti nařčením začala energicky bránit, podal na ni v Kalifornii žalobu aktivista Marc Kasky. Podle ní Nike o zneužívání mladých zaměstnankyň v Asii věděla a její obrana je pouhým “komerčním projevem”, na nějž se dá uplatnit žaloba za klamání spotřebitele.
Reklamní projevy nejsou prvním dodatkem chráněny a mohou být žalovány za každou i neúmyslnou nepřesnost. Nike tak hrozí žaloby na vysoké sumy.
Nike ve sporu argumentovala tím, že byla účastníkem debaty “veřejného zájmu” o globalizaci a pracovních praktikách v zahraničí a domnívala se, že v této diskusi může mluvit svobodně a bez obav z následků. Firmu v jejím sporu podpořil podnikatelský svět a zpravodajsko-mediální organizace. Ty se obávají negativních důsledků verdiktu na informování o firmách.
Nejvyšší soud USA se v posledních letech snažil svými nálezy určit, jak a kdy omezovat právo firem na svobodu projevu. Někteří soudci chtějí poskytnout “komerčnímu projevu” stejná práva jako jiným formám vyjádření, jiní jej chtějí i nadále omezovat.
Právní zástupce Nike, harvardský profesor Laurence Tribe, vyjádřil nad rozhodnutím Nejvyššího soudu spokojenost. “Soudci mají zřejmě obavy z toho, že kalifornské rozhodnutí jde proti všem verdiktům Nejvyššího soudu, podporujícím svobodu projevu,” řekl Tribe.
Právník žalující strany Alan Caplan vyjádřil naproti tomu přesvědčení, že Nejvyšší soud rozhodnutí Kalifornie potvrdí a umožní předat spor soudu. Žaloba podle něho popisuje řadu faktických nepravd na straně Nike. “Tyto nepravdivé údaje nejsou součástí žádné politické debaty, nýbrž byly předloženy proto, aby povzbudily spotřebitele k nákupu bot firmy,” řekl Caplan.
Nike však uvádí, že kalifornský verdikt se týkal sdělení zveřejněných ve zpravodajských částech médií a v odpovědích na otázky novinářů. Netýkal se tedy žádných komerčních inzerátů, na něž se nevztahuje první dodatek, umožňující pronášet jakékoliv názory.
Obchodní komora USA vyhlásila, že kalifornské rozhodnutí potlačuje svobodu projevu firem, a uvedla, že podnikatelská komunita potřebuje v této nejistotě vodítko od Nejvyššího soudu. Předmětem žaloby v Kalifornii by mohlo totiž nyní být jakékoliv firemní sdělení pro tisk, na internetu nebo pro zákazníky. Týkat by se to přitom mohlo vzhledem ke všudypřítomnosti internetu jakékoliv firmy na světě.

-čtk-

×

Kampaň o EU chce oslovit lidi nevyhledávající aktivně informace

Starší článek

Belgie před soudem za zákaz věrnostních karet pro zákazníky

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Portu

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více