Expanze hypermarketů v České republice zpomaluje
Expanze hypermarketů v ČR zpomaluje. Potvrzují to výsledky výzkumu, který realizovaly společnosti Incoma a GfK. Zatímco v roce 2000 se plocha hypermarketů v ČR zvýšila o 190 tisíc metrů čtverečních a v roce 2001 o 100 tisíc m2, loni to bylo již jen 75 tisíc m2, sdělil František Diviš z Incomy. K 1. lednu byla celková prodejní plocha hypermarketů 635 tisíc m2. Pro letošní rok předpokládá Incoma otevření dalších 15 hypermarketů.
Hypermarkety se staly hlavním nákupním místem českých domácností. Celkem 127 velkoplošných prodejen realizovalo loni obrat přesahující 85 miliard Kč.
Ve vybavenosti jednotlivých oblastí hypermarkety a nákupními centry existují podle Incomy značné rozdíly. Trh v Moravskoslezském či Ústeckém kraji je již velmi nasycený a jen s velkými problémy přijímá nové projekty. Naproti tomu nabídka velkoprodejen v jižních Čechách či na Vysočině je několikanásobně nižší. Nejvyšší prodejní plochu mají hypermarkety v okresu Ústí nad Labem (239 m2), následuje Hradec Králové se 185 m2, Ostrava se 177 m2, Pardubice se 145 m2. Nad 100 m2 má ještě okres Mladá Boleslav, a to 131 m2, Teplice 121 m2 a Opava s 102 m2. Naopak dvě desítky okresů hypermarket zcela postrádají. Z měst je na tom nejlépe Mladá Boleslav.
Roste průměrný počet obchodů a provozoven služeb v nákupních centrech. Již 14 center má více než 50 prodejen. V rámci nákupních center v současnosti funguje více než dva a půl tisíce provozoven. Maloobchod sice dominuje, ovšem proti předchozímu roku zaznamenaly loni největší relativní nárůst zábavní a stravovací jednotky. Sílí také tendence k výstavbě nákupních center blíž zákazníkům, tedy blíž centrům městských aglomerací.
-čtk-