Němce čeká problém se zálohováním plechovek od piva a limonád

23. 12. 2002 12:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Německý potravinářský řetězec Aldi náhle zahájil totální výprodej plechovkového piva a limonád. Slevy dosahují až 60 procent a vypadá to, že oblíbená síť chce před svátky získat zákazníky, jak se dá. Hlavní důvod je však jiný: od 1. ledna se v Německu zavádějí zálohy na široce rozšířené a dosud nevratné plechové, skleněné i plastové nápojové obaly a Aldi se překotně zbavuje zboží, které podle mnohých přinese od ledna nemalé problémy obchodu i kupujícím.
Ústavní i nejvyšší správní soud v pátek zamítly poslední námitky odpůrců zálohového prodeje. Po mnoha letech sporů tak může odstartovat systém, o který usilovala ekologická strana Zelených a její ministr životního prostředí Jürgen Trittin se za něj bil jako lev. Mimo jiné si vláda slibuje, že se přestanou v ulicích i přírodě povalovat plechovky a láhve od piva, minerálek a limonád, jejichž bezplatnost lidi nenutila někam je vracet či uklízet.
Za každou plechovku a dosud nevratnou a nestandardní láhev se nově zaplatí 25 eurocentů (téměř osm Kč) a obaly na nápoje s obsahem přes 1,5 litru budou za padesátník. Nezálohovanou výjimkou zůstávají obaly od vína, sektů, tvrdého alkoholu, džusů a mléka a nápojů z něj.
Díky průtahům obchodní sítě a výrobců, kteří se snažili systém napadat u soudů, ale ještě neexistuje centrální systém vracení obalů. Až poté, co naděje odpůrců soudy zhatily, v pátek spěšně došlo k dohodě s ministrem Trittinem, že jednotný vratný systém vznikne nejpozději do října 2003, aby zákazník mohl odevzdat zakoupený obal kdekoli.
Do té doby to znamená, že kdo si počátkem ledna koupí třeba na nádraží v Mnichově plechovku piva do vlaku, má dvě možnosti: Buď ji v cílové stanici zahodí do koše a přijde o 25 centů, nebo si ji schová v naději, že se brzy do bavorské metropole opět podívá a ve stejném kiosku obal vrátí.
Obchodní sítě zatím budou řešit zálohy po svém. Například vydáváním známek ke každému dosud nevratnému obalu, za který tam zákazník příště dostane peníz zpět. Jinde se záloha vyznačí na pokladní blok. Každý obchod bude brát jen ty obaly, které prodá, a člověk si je bude doma pěkně třídit podle navštíveného „kšeftu“. Hrozí to i frontami v obchodech.
Rozšířené sítě Aldi a Lidl se chaosu chtějí vyvarovat výprodejem zálohou postiženého zboží a po Novém roce se prozatím vzdávají možnosti nápoje v plechovkách a nestandardizovaných láhvích prodávat. Přinejmenším nyní nejsou ochotny se podílet na budování nákladného zálohového systému, který má stát asi miliardu eur.
Obavy, že plechovkovým pivařům hrozí dramatický nedostatek zboží na trhu, rozptylují stát, obchodní síť i výrobci. „V některých obchodech ale mohou zákazníci počátkem roku nějakou dobu postávat před prázdnými regály,“ nevylučuje expert německého pivovarnictví Michael Scherer.
Fakt, že Aldi a Lidl nyní bleskově vypuzují plechovky ze skladů, považují zastánci záloh za ironii osudu. Rozmach diskontových obchodů, které prodávaly nápoje zásadně v nevratných obalech, přispěl masově k vytlačování vratných obalů a tím v důsledku k zavedení záloh na nevratné.
Podle průzkumů chce více než 40 procent Němců napříště od nákupů plechovek raději upustit. Mezi lidmi nad 50 let to plánuje dokonce každý druhý.

-čtk-

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.