Maloobchod v SR dohání Česko, hypermarketů má nyní 3,5krát méně
Slovenský maloobchodní trh, který byl asi o dva roky zpožděn za vývojem v ČR, začíná pomalu Česko dohánět. Zatímco v roce 1999 bylo na Slovensku 25krát méně hypermarketů než v ČR, dnes jich je pouze 3,5krát méně, sdělil analytik firmy Incoma Research Tomáš Drtina. Slovensko je v oblasti maloobchodu méně koncentrované než ČR. Letos poprvé však Incoma zaregistrovala relativně rychlejší vývoj koncentrace, která v ČR již zpomaluje.
Stupeň koncentrace i podíl zahraničních firem je však v ČR stále vyšší. Například podíl mezinárodních firem mezi 50 největšími obchodníky je v ČR 80procentní, roste však již jen pomalu. Na Slovensku mají zahraniční firmy zatím 43 procent z TOP 50, avšak jejich podíl se zvyšuje velmi rychle. Také řada Slovenských měst, jako je Žilina nebo Košice, již dohnala česká města v provozované obchodní ploše na obyvatele.
Na konci loňského roku byly hypermarkety v ČR hlavním nákupním místem 29 procent Čechů a osmi procent Slováků. Nyní však již většinu vých nákupů realizuje v hypermarketech 30 procent Čechů a 13 procent Slováků. Na Slovensku je ale mnohem více malých prodejen. Loni v malých smíšených prodejnách nakupovalo 52 procent Slováků a v malých pultových prodejnách dalších 12 procent, zatímco v ČR jsou malé smíšené prodejny hlavním nákupním místem pro 20 procent lidí a pultové prodejny již jen pro pět procent Čechů.
Srovnatelný podíl je u supermarketů, které představují hlavní nákupní místo pro 26 procent Čechů a 25 procent Slováků. Naopak diskonty jsou na Slovensku jen velmi málo zastoupeny. Hlavní místo nákupů tvoří jen pro dvě procenta Slováků, zatímco v ČR v nich nakupuje 18 procent lidí.
Deset největších obchodních firem podle Incomy zvýšilo svůj podíl ve slovenském maloobchodě loni o více než tři procenta z 8,2 na 11,5 procenta, zatímco česká TOP 10 vyrostla z 27,9 na 30,1 procenta. Podle slovenského analytika Luomíra Drahovského však expanze zahraničních obchodníků na Slovensku nebude letos tak rychlá jako loni. Tržby deseti největších firem letos zřejmě dosáhnou 69,5 miliardy slovenských korun, což bude meziroční růst 32,3 procenta. Loni přitom desítka slovenského obchodu rostla o 44 procent.
Podle Incomy v posledních letech výrazně roste zájem, který o slovenský trh zhruba od roku 2000 projevují mezinárodní obchodní skupiny. Vedle firem, které jsou na Slovensku přítomné již řadu let, jako je Billa, Delvita a Tesco, zahájily v posledních letech expanzi i další řetězce, zejména hypermarketové a cash&carry. Na Slovensko vstoupily Ahold, Carrefour, Kaufland, Metro a Tengelmann. Podle Zdeňka Skály z Incomy se dá očekávat, že i na Slovensku se do čela obchodních žebříčků prosadí tytéž mezinárodní skupiny, které jsou úspěšné na českém trhu.
Tuzemský nejsilnější řetězec Makro je na Slovensku zastoupen pod značkou Metro a podle tržeb v roce 2001 už zastává druhou příčku. Ahold, který je v ČR druhou obchodní firmou, na Slovensko vstoupil nedávno a podle tržeb se v roce 2001 ještě nezařadil do TOP50. Rewe je třetí v ČR i na Slovensku. Nejsilnějším obchodníkem na Slovensku je stále Tesco.
-čtk-