Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Maloobchod v SR dohání Česko, hypermarketů má nyní 3,5krát méně

Redakce MAM6. 12. 2002

Slovenský maloobchodní trh, který byl asi o dva roky zpožděn za vývojem v ČR, začíná pomalu Česko dohánět. Zatímco v roce 1999 bylo na Slovensku 25krát méně hypermarketů než v ČR, dnes jich je pouze 3,5krát méně, sdělil analytik firmy Incoma Research Tomáš Drtina. Slovensko je v oblasti maloobchodu méně koncentrované než ČR. Letos poprvé však Incoma zaregistrovala relativně rychlejší vývoj koncentrace, která v ČR již zpomaluje.
Stupeň koncentrace i podíl zahraničních firem je však v ČR stále vyšší. Například podíl mezinárodních firem mezi 50 největšími obchodníky je v ČR 80procentní, roste však již jen pomalu. Na Slovensku mají zahraniční firmy zatím 43 procent z TOP 50, avšak jejich podíl se zvyšuje velmi rychle. Také řada Slovenských měst, jako je Žilina nebo Košice, již dohnala česká města v provozované obchodní ploše na obyvatele.
Na konci loňského roku byly hypermarkety v ČR hlavním nákupním místem 29 procent Čechů a osmi procent Slováků. Nyní však již většinu vých nákupů realizuje v hypermarketech 30 procent Čechů a 13 procent Slováků. Na Slovensku je ale mnohem více malých prodejen. Loni v malých smíšených prodejnách nakupovalo 52 procent Slováků a v malých pultových prodejnách dalších 12 procent, zatímco v ČR jsou malé smíšené prodejny hlavním nákupním místem pro 20 procent lidí a pultové prodejny již jen pro pět procent Čechů.
Srovnatelný podíl je u supermarketů, které představují hlavní nákupní místo pro 26 procent Čechů a 25 procent Slováků. Naopak diskonty jsou na Slovensku jen velmi málo zastoupeny. Hlavní místo nákupů tvoří jen pro dvě procenta Slováků, zatímco v ČR v nich nakupuje 18 procent lidí.
Deset největších obchodních firem podle Incomy zvýšilo svůj podíl ve slovenském maloobchodě loni o více než tři procenta z 8,2 na 11,5 procenta, zatímco česká TOP 10 vyrostla z 27,9 na 30,1 procenta. Podle slovenského analytika Luomíra Drahovského však expanze zahraničních obchodníků na Slovensku nebude letos tak rychlá jako loni. Tržby deseti největších firem letos zřejmě dosáhnou 69,5 miliardy slovenských korun, což bude meziroční růst 32,3 procenta. Loni přitom desítka slovenského obchodu rostla o 44 procent.
Podle Incomy v posledních letech výrazně roste zájem, který o slovenský trh zhruba od roku 2000 projevují mezinárodní obchodní skupiny. Vedle firem, které jsou na Slovensku přítomné již řadu let, jako je Billa, Delvita a Tesco, zahájily v posledních letech expanzi i další řetězce, zejména hypermarketové a cash&carry. Na Slovensko vstoupily Ahold, Carrefour, Kaufland, Metro a Tengelmann. Podle Zdeňka Skály z Incomy se dá očekávat, že i na Slovensku se do čela obchodních žebříčků prosadí tytéž mezinárodní skupiny, které jsou úspěšné na českém trhu.
Tuzemský nejsilnější řetězec Makro je na Slovensku zastoupen pod značkou Metro a podle tržeb v roce 2001 už zastává druhou příčku. Ahold, který je v ČR druhou obchodní firmou, na Slovensko vstoupil nedávno a podle tržeb se v roce 2001 ještě nezařadil do TOP50. Rewe je třetí v ČR i na Slovensku. Nejsilnějším obchodníkem na Slovensku je stále Tesco.

-čtk-

×

Český mobil otevřel v Praze Oskarovo kluziště

Starší článek

Někteří poslanci radu ČT kritizovali, návrh na odvolání nepadl

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více