ČR si vydobyla ochranu označení pro budějovická piva

17. 12. 2002 11:12

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jedním z méně pozoruhodných, nicméně velmi konkrétních výsledků kodaňského summitu, na kterém Česká republika ukončila přístupové rozhovory s Evropskou unií, je souhlas EU s ochranou zeměpisných označení Budějovické pivo a Českobudějovické pivo. Tato ochrana bude zajištěna na vysoké úrovni, protože bude vepsána přímo do Smlouvy o přistoupení.
Znamená to, že názvy Budějovické pivo a Českobudějovické pivo budou chráněny ve všech 25 budoucích členských státech EU, a to bez ohledu na to, zda v těchto zemích má již registrované ochranné známky pro svá piva „Budweiser“ nebo „Bud“ americký pivovar Anheuser-Busch, nebo naopak zda tam platí ochranné známky Budweiser-Budvar registrované jihočeským pivovarem.
Chráněná zeměpisná označení požívají v EU ovšem vyšší ochrany než známky, které lze individuálně přihlásit u národních orgánů. Jsou schváleny všemi státy EU a závazek je respektovat může být vynucován unijními orgány. Podle odborníků povede rozhodnutí EU k tomu, že ustanou soudní spory mezi českým a americkým výrobcem piva, protože budějovičtí se s ochranou posvěcenou ve smlouvě spokojí. Podle příslušné směrnice EU se ochrana označení původu a zeměpisných označení vztahuje na zemědělské výrobky a potraviny, které pocházejí z regionu či určitého místa, jež se promítá do názvu. Jejich kvalita nebo vlastnosti jsou převážně nebo výlučně dány zvláštním zeměpisným prostředím s jeho přírodními a lidskými faktory. Podmínkou je, že výroba, zpracování nebo příprava probíhá výlučně ve vymezené zeměpisné oblasti.
Typickými a známými příklady v EU jsou vína Champagne, Portská vína, Parmská šunka, nedávno potvrzené označení řeckého sýra Feta a podobně. Z piv požívají této ochrany například německá Bremer Bier, Kulmbacher Bier či Rieser Weizenbier, nebo anglická Newcastle brown ale, Kentish či Rutland bitter. Tyto názvy nesmí používat nikdo jiný než přesně identifikovaní výrobci v daném místě.
EU zdůvodňuje svůj režim ochrany zeměpisného označení mimo jiné zájmy spotřebitelů. Argumentuje, že je úkolem společenství chránit a podporovat rozmanitost a především vysokou kvalitu, která obvykle výrobky opatřené označením původu doprovází.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.