Zákaz reklamy na tabák je výsledkem dlouhého boje

22. 11. 2002 09:11

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Evropská unie se ve středu přiblížila na dosah plošného zákazu reklamy na tabákové výrobky v tisku, rozhlasu a na internetu. Poslanci Evropského parlamentu schválili návrh směrnice navzdory mnoha měsícům intenzívního lobování nejen tabákovými firmami, ale zejména vydavateli periodik.
Jen v Německu se zisky novin a časopisů z reklamy na tabák odhadují na 40-50 miliónů eur; vydavatelé proto prohlašují, že budou dál bojovat, aby směrnice neprošla poslední schvalovací instancí, jíž je Rada ministrů EU. Ministři zdravotnictví ji mají schválit v prosinci. Kdyby se to stalo, není vyloučena žaloba k Evropskému soudnímu dvoru – například pro porušení zásady subsidiarity, protože zákaz se týká i regionálního tisku.
Jeho odpůrci před časem prosadili zrušení minulého nařízení o zákazu reklamy na cigarety; lucemburský soud dospěl k závěru, že jím EK překročila své pravomoce. Nynější návrh je mírnější, protože se netýká propagace cigaret na billboardech a v kinech. V televizi je reklama na tabák zakázána ve všech zemích unie.
Komisař David Byrne na tiskové konferenci prohlásil, že lidské zdraví musí být postaveno nad zájmy vydavatelů novin. „Musíme chránit mladé lidi před děsivými poselstvími tabákových firem, které je podněcují ke kouření,“ uvedl s tím, že na následky tohoto zlozvyku umírá v EU ročně předčasně půl miliónu lidí. Třetina dospělých v unii kouří, zatímco v USA je to jen pětina.
Zákaz bude mít přímé účinky na celá odvětví zábavy či sportu, například na závody Formule 1, protože se vztahuje na vše, co má „přeshraniční dopady“. Příslušná mezinárodní federace zrušila pro příští rok Velkou cenu Belgie, jejíž parlament zakázal reklamu na cigarety už od příštího roku. O tři roky později, až vstoupí v platnost zákaz v celé unii, si však stáje F1 budou muset tak jako tak najít jiné sponzory.

Související článek:
EP schválil přísný zákaz reklamy na tabákové výrobky

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.